Ministerstwo Finansów, w celu zapewnienia przedsiębiorcom możliwości szybkiego zgłaszania faktu otrzymania faktury, w stosunku do której istnieje uzasadnione przypuszczenie, że jest ona np. wynikiem oszustwa (nazywanej „fakturą scamową”), w API KSeF 2.0 wprowadza mechanizm pozwalający na automatyczne zgłoszenie takiego nadużycia administracji skarbowej.
Jak zgłosić nadużycie?
Nadużycie dotyczące faktury może zgłosić osoba lub podmiot, który posiada w KSeF uprawnienia do dostępu do faktur w danym kontekście (np. nabywca lub jego pracownik). Zgłoszenia nadużycia nie może natomiast dokonać sam sprzedawca ani osoba bądź podmiot uprawniony przez tego podatnika.
Jakie faktury należy zgłosić?
Zgłoszenie nadużycia to prawo, a nie obowiązek podatnika. Może nastąpić np. gdy faktura otrzymana jest od podmiotu, z którym dany nabywca nigdy nie współpracował i nie współpracuje albo nabywca stwierdził brak wystąpienia transakcji udokumentowanej fakturą (nabywca w rzeczywistości nie dokonał żadnego nabycia towaru czy usługi od podatnika, który występuje na fakturze).
Nie należy zgłaszać do administracji faktur, które potwierdzają rzeczywisty przebieg transakcji, a w związku z którymi strony transakcji toczą spór o kwotę, na którą faktura powinna być wystawiona np. w związku z reklamacją lub nienależytym wykonaniem tej usługi.
Jest to oczekiwane przez podatników rozwiązanie, gdyż faktury z KSeF nie można samodzielnie usunąć ze swojego konta, więc tzw. puste faktury mogą również znaleźć się w obiegu gospodarczym; najważniejsze jest ich wychwycenie i niewprowadzanie do swoich rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to będzie widoczne w Aplikacji KSeF 2.0, w działającej fakultatywnie aplikacji KSeF 1.0 nie jest ono widoczne.