Jak kwalifikować wydatki na zabezpieczenia sieci informatycznej w przedsiębiorstwie? Licencja na system operacyjny służący do zabezpieczenia sieci informatycznej przed cyberatakami, która jest przypisana do konkretnego urządzenia (np. komputera, maszyny) i może być używana tylko na tym urządzeniu, nie jest ujmowana jako odrębny składnik aktywów, lecz wchodzi w skład środka trwałego zwiększając jego wartość początkową. Z kolei licencja sieciowa, wielostanowiskowa na system operacyjny, która jest niezależna od konkretnego urządzenia, w efekcie czego może być użytkowana na wielu różnych urządzeniach, jest ujmowana jako odrębny składnik aktywów trwałych – wartość niematerialna i prawna, a nie jako element wartości początkowej środka trwałego.
Nabyta przez podatnika na potrzeby własnej działalności gospodarczej licencja na program komputerowy o przewidywanym okresie wykorzystania dłuższym niż rok spełnia warunki uznania jej za wartość niematerialną i prawną, od której należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych. (m.in. stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 kwietnia 2022 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.35.2022.5.BM). Jeżeli przed przyjęciem do używania programu komputerowego firma poniosła wydatki na jego wdrożenie (np. zainstalowanie czy uruchomienie), to powinna zaliczyć je do ceny nabycia autorskiego prawa majątkowego do tego programu lub licencji na korzystanie z tego programu.
Licencję na program komputerowy zabezpieczający sieć informatyczną w przedsiębiorstwie co do zasady amortyzuje się metodą liniową. Stosownie do art. 22m ust. 1 pkt 1 PIT oraz art. 16m ust. 1 pkt 1 CIT, okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od licencji na programy komputerowe nie może być krótszy niż 24 miesiące (tzn. maksymalna stawka amortyzacyjna wynosi 50%). Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej w równych ratach co miesiąc, co kwartał albo jednorazowo na koniec roku podatkowego.
Natomiast, w sytuacji, gdy firma nabyła licencję na system zabezpieczający sieć informatyczną, a dopiero później nabędzie odpłatnie dodatkowe jego funkcje, to wówczas licencję na użytkowanie tego systemu powinna wprowadzić do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych w momencie jego wdrożenia. Następnie, jeśli rozbudowa (wdrożenie dodatkowych funkcji) systemu wiąże się z udzieleniem nowej licencji, to wartość takiego "ulepszenia" można ująć w księgach rachunkowych jako odrębną (nową) wartość niematerialną i prawną. Jeśli zaś rozbudowa nie wiąże się z nabyciem nowej licencji, poniesione wydatki przedsiębiorstwo powinno zaliczyć bezpośrednio w ciężar kosztów działalności operacyjnej, w dacie ich poniesienia.
dr Małgorzata Rzeszutek
doradca podatkowy