Projekt rozporządzenia w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku VAT
Projekt rozporządzenia w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych jest wykonaniem przez Ministra Finansów fakultatywnego upoważnienia zawartego wart. 146d ust. l pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późno zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”.
Zgodnie z ww. przepisem minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, obniżyć czasowo stawki podatku do wysokości 0%, 5% oraz 8% dla niektórych towarów i usług oraz określić warunki stosowania stawek obniżonych.
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia są – w przeważającej części – kontynuacją obecnych rozwiązań w zakresie regulowanym niniejszym projektem, zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późno zm.).
Konieczność wydania rozporządzenia związana jest z ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r.poz. 35 i 1027). Zgodnie z art. 13 tej ustawy dotychczasowe przepisy wykonawcze do ustawy o VAT zachowują moc prawną do dnia wejścia w życie upoważnień ustawowych w brzmieniu nadanym ww. ustawą nowelizującą, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
Projekt rozporządzenia zawiera 5 rozdziałów.
I. Rozdział 1 projektu rozporządzenia zawiera przepisy ogólne, które określają przedmiot regulacji zawartych w rozporządzeniu. Projektowane rozporządzenie określa towary i usługi, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, 5% i 0% oraz szczegółowe warunki stosowania niektórych z tych zwolnień.
Przepisy tego rozdziału zawierają również definicję wykorzystywanego na potrzeby rozporządzenia pojęcia „podmiotu”, która ma przede wszystkim ułatwić podatnikom posługiwanie się przepisami tego rozporządzenia.
II. Przepisy rozdziału 2 projektu rozporządzenia, w którym określa się towary i usługi, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8% oraz warunki stosowania tej stawki stanowią, co do zasady, powtórzenie stosownych regulacji zawartych w rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r. W projektowanych regulacjach nie znalazł się jedynie przepis dotychczasowego § 7 ust. 7 pkt 1, zgodnie z którym obniżoną stawkę w wysokości 8% stosuje się do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są opodatkowane stawką 8%.
W uchwale z dnia 8 stycznia 2007 r. sygn. akt I FPS 1/06 Naczelny Sąd Administracyjny orzekł: „mając na uwadze szerokie, ekonomiczne, a nie cywilistyczne rozumienie pojęcia przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, a także uwzględniając fakt, że definicja towaru, zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy o V AT obejmuje grunty, należy opowiedzieć się za stanowiskiem, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 tej ustawy (…).”. Ponadto uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 2/11 sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu została uznana za dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. l ustawy o V AT. Zgodnie zaś z art. 29 ust 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli (lub ich części) trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższe oznacza, że w przypadku powyżej opisanych transakcji, stawka podatku właściwa dla budynków lub budowli (lub ich części) determinuje stawkę właściwą dla zbycia prawa użytkowania wieczystego. W przypadku zatem sprzedaży trwale związanych z gruntem budynków lub budowli opodatkowanych – zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o VAT – według stawki w wysokości 8%, również taka stawka będzie miała zastosowanie do zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów, na których budynki te i budowle są posadowione.
W świetle powyższego dotychczasowy przepis § 7 ust. 7 pkt l rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. jest zbędny, przypadki bowiem nim dotąd regulowane objęte są ogólnymi przepisami ustawy o VAT.
Doprecyzowanie w § 3 ust. 4 pkt 2 i 3 rozporządzenia nazw stosowanych jako nawozy związków chemicznych, objętych stawką podatku w wysokości 8%, (siarczan magnezu oraz azotan wapnia) ma charakter porządkowy.
III. Przepisy projektowanego rozdziału 3 określającego towary, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 5%, są kontynuacją obecnie obowiązujących uregulowań.
IV. W rozdziale 4 projektu rozporządzenia określono preferencje w postaci obniżenia do wysokości 0% stawki podatku od towarów i usług na niektóre towary i usługi oraz warunki stosowania tej stawki.
Przedmiotowe przepisy stanowią powtórzenie stosownych regulacji zawartych w rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r.
V. Rozdział 5 rozporządzenia zawiera przepisy przejściowe i końcowe. Do rozdziału tego zostały przeniesione przepisy przejściowe znajdujące się w rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r., które mogą mieć jeszcze zastosowanie w odniesieniu do mogących się pojawić stanów faktycznych, objętych regulacjami tych przepisów przejściowych. Dotyczy to takich kwestii jak:
– warunku rejestracji pisemnych umów o świadczeniu usług oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które to usługi, zgodnie z przepisami § 5 projektowanego rozporządzenia, mogą być opodatkowane według stawki w wysokości 0%,
– traktowaniu na gruncie przepisów V AT transakcji realizowanych z przystępującą z dniem 1 lipca 2013 L do Unii Europejskiej Chorwacją – w zakresie stosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku.
W porównaniu do przepisów przejściowych zawartych w Rozdziale 12 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w zakresie stawek obniżonych, w projekcie rozporządzenia nie zostały zawarte rozwiązania dotyczące stosowania stawki 0% do wywozu towarów na terytorium przystępujących z dniem 1 stycznia 2007 r. Bułgarii i Rumunii, jeżeli towary te zostały objęte procedurą wywozu przed dniem 1 stycznia 2007 r., zaś wywóz z terytorium kraju nastąpił po dniu 31 grudnia 2006 r. – § 41 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Ww. przepis nie jest potrzebny, jako że nie mają już miejsca przypadki, do których mógłby on mieć zastosowanie.
VI. Załącznik projektu rozporządzenia zawiera listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8% stanowi powtórzenie załącznika nr l rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
VII. Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
źródło: www.legislacja.rcl.gov.pl