Zgodnie ze zmianami ustawowymi podatnik dokonujący ww. nabyć będzie obowiązany do dziennych wpłat podatku od towarów i usług oraz składania deklaracji VAT-14 za okresy miesięczne o należnych kwotach podatku do organów celnych. Jeżeli wewnątrzwspólnotowe nabycie ww. towarów będzie odbywało się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy obowiązek składania deklaracji oraz pobrania i wpłacenia podatku do organów celnych będzie spoczywał na płatniku. Deklaracja VAT-14 będzie składana do naczelnika urzędu celnego w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku. Powyższe nie zwalnia podatnika od rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, VAT-7K, VAT-7D i VAT-8. Jednakże powstaje konieczność zmniejszenia podatku należnego o kwoty rozliczone w organach celnych, a w konsekwencji konieczność zmiany wzorów ww. deklaracji.
Rozliczanie podatku należnego (część C deklaracji VAT-7 (16)) zawarta była w 18 wierszach i 40 pozycjach. Od 1 sierpnia 2016 r. poprzez dodanie 19 wiersza w części C deklaracji VAT-7 pojawiła się kolejna pozycja 39, w której należy wykazać kwotę podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, podlegającą wpłacie w terminach, o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy. Dodanie nowego wiersza i nowej pozycji skutkuje zwiększeniem pozycji w części C deklaracji VAT-7 z 40 do 41.
Ponadto w deklaracji VAT-7 wprowadzono zmianę o charakterze technicznym, która polega na wyodrębnieniu dodatkowego wiersza poz. 50. Wypełnienie przez podatnika poz. 49, która dotyczy korekty podatku, o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy, zmniejszającej podatek naliczony z tytułu niezapłaconych faktur, powinno skutkować analogicznym zwiększeniem w odrębnej pozycji kwoty podatku naliczonego wobec zapłaty na rzecz wierzyciela wcześniej skorygowanego podatku naliczonego. Stało się to przyczyną dodania nowego wiersza, któremu przypisana jest poz. 50 – korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 4 ustawy.
Zmiana ta powoduje, że ze wzoru deklaracji VAT-7 i VAT-7K usunięto poz. 64, a z deklaracji VAT-7D poz. 70, w której podatnik informował („tak” albo „nie”) o dokonanej korekcie, o której mowa w art. 89b ust. 4 ustawy.
Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 sierpnia 2016 roku. Stare wzory deklaracji (m.in. wzór 16 deklaracji VAT-7) będą mogły być stosowane do rozliczenia za grudzień/IV kwartał 2016 r., jednak wyłącznie przez tych podatników, którzy nie dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, do których ma zastosowanie art. 103 ust. 5a–5d ustawy o VAT.
Wskazane zmiany w deklaracjach VAT-7 skutkować będą jeszcze jedną bardzo istotną modyfikacją, a mianowicie zmianami w zakresie struktury VAT w Jednolitym Pliku Kontrolnym (JPK). JPK_VAT jest bowiem strukturą dotyczącą ewidencji sprzedaży i zakupów dla celów podatku VAT, która powinna być zgodna z deklaracją VAT-7. Poszczególne pozycje tej struktury odpowiadać powinny pozycjom deklaracji VAT-7. Dlatego też każdorazowa zmiana wzorów deklaracji VAT-7 będzie bezpośrednio wpływała na zmianę struktury JPK_VAT. Powodować to będzie za każdym razem konieczność aktualizacji tej struktury pod kątem informatycznym, skutkując oczywiście dodatkowymi kosztami ponoszonymi przez podatników.
Interesujące, że pomimo obowiązkowego wprowadzenia nowych wzorów deklaracji od 1 sierpnia 2016 r. dla podatników rozliczających wewnątrzwspólnotowe nabycie paliw silnikowych w deklaracji VAT, obecnie (4 sierpnia 2016 r.) na stronach internetowych ministerstwa finansów dostępna jest wyłącznie struktura „Schemat_JPK_VAT(1)_v1-0.xsd” według wzoru z dnia 9 marca 2016 r., tj. nie uwzględniająca zmian w deklaracji VAT od 1 sierpnia 2016 r. Możliwe, że zmiana ta nastąpi jeszcze w sierpniu. Jednakże należałoby oczekiwać, że podatnicy (jak i firmy informatyczne) będą mieli dostęp do aktualnych struktur w momencie zmiany przepisów. Późniejsze ogłoszenie aktualizacji struktury JPK, to również mniej czasu dla firm informatycznych do przygotowania „nakładek” na systemy informatyczne podatników.
Biorąc pod uwagę fakt, że ministerstwo finansów potrafi zmieniać stanowisko w sprawie JPK w ostatniej chwili (jak choćby informacja MF z 28 lipca 2016 r. dotycząca braku konieczności umieszczania faktur zakupowych w strukturze JPK_FA (dotyczącej faktur)) zmiany samej struktury można się spodziewać w końcu sierpnia lub na początku września 2016 r.
Należy jednak podkreślić, że podatnicy, którzy nie dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych nie mają obowiązku składania deklaracji VAT-7 od sierpnia 2016 r. wg nowego wzoru 17. Mogą oni stosować stare wzory deklaracji (m.in. wzór 16 deklaracji VAT-7) do rozliczenia za grudzień/IV kwartał 2016 r. Ewentualne zmiany struktur i ich informatyczne aktualizacje również nastąpią dla tych podatników dopiero od nowego roku.
Wojciech Zajączkowski