27% rabatu na wakacje! Sprawdź najpopularniejsze tematy i zapisz się już dziś.
Listę szkoleń objętych promocją znajdziesz TUTAJ»

PODATKI BRANŻOWE - specyfika sektora medycznego pod kątem podatkowym (szkolenie 3-dniowe)

Dostępne terminy:

1490 zł netto + VAT

  • Formuła: online
  • Czas trwania: 15 h
  • Ilość dni szkoleniowych: 3
    • 1 dzień - 08.10.2024
    • 2 dzień - 16.10.2024
    • 3 dzień - 24.10.2024

Co otrzymasz?

  • Autorskie materiały
  • Imienny certyfikat

Chcesz zapisać się na szkolenie telefonicznie lub mailowo?

Zadzwoń do naszego konsultanta lub wyślij mailem wypełniony formularz zgłoszeniowy.

(42) 235 31 95

[email protected]

Formularz zgłoszenia na szkolenie

Czy wiesz, że...

Każde nasze wydarzenie możesz również zamówić jako szkolenie wewnętrzne, w pełni dostosowane do specyfiki i potrzeb Twojej firmy. Dowiedz się więcej TUTAJ

O szkoleniu

Specyfika sektora medycznego pod kątem podatkowym stała się inspiracją do stworzenia dedykowanego cyklu szkoleń dla służb finansowych i księgowych tych podmiotów. Zapraszamy na spotkania szkoleniowe, które skupiają się na praktycznych zagadnieniach i najnowszym orzecznictwie podatkowym.

Czytaj pełen opis

Zwiń

Program szkolenia

Temat 1 – Podatek VAT w podmiotach medycznych.

Dzień pierwszy szkolenia to tematyka fakturowania, KSeF, JPK, bieżącego rozliczenia VAT w sektorze.

  1. Krajowy System e-Faktur (KSeF) zamiast Centralnego Rejestru i jego zastosowanie w podmiocie medycznym, jako wystawiającym i otrzymującym faktury. Uprawnienia do korzystania z KSeF – przygotowanie do rewolucji, rozgrzewka:

    • Co to jest KSeF i do czego ma służyć?
    • Pojęcie faktury ustrukturyzowanej, tj. wystawianej w ramach KSeF.
    • Akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej.
    • Wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej.
    • Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych i związane z tym skutki dla podatnika.
    • Faktury korygujące w KSeF.
    • Faktura uproszczona i faktury do paragonu a KSeF.
    • Faktura zaliczkowa w KSeF.
    • Dostęp do faktur w KSeF.
  2. Omówienie aktualnych schematów JPK w zakresie zgodności oznaczeń JPK z KSeF, symbole GTU i procedur z JPK na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny:

    • Podstawa opodatkowania i podatek należny od poszczególnych rodzajów transakcji.
    • Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU – klasyfikacja z punktu widzenia sprzedawanych towarów i usług).
    • Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące powiązania pomiędzy podatnikiem a kontrahentami innymi niż jednostki budżetowe.
    • Faktura do paragonu (ujęcie w ewidencji VAT) oraz faktura uproszczona w nowym JPK_VAT.
    • Oznaczenia dowodów sprzedaży – kiedy podatnik ma je zastosować? dokument wewnętrzny, faktura do paragonu, dokument z kasy fiskalnej.
    • Dodatkowe oznaczenia/kody dowodów nabycia u podatnika.
  3. Symbole PKWiU i kody CN oraz ich zastosowanie na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny.

  4. Faktury objęte mechanizmem podzielonej płatności i wydłużenie terminu w zakresie ich stosowania do 2025 roku.

  5. Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania przez podmiot medyczny – wybrane zagadnienia:

    • Usługi opieki medycznej.
    • Obligatoryjna metoda kasowa w służbie zdrowia – m.in. kserokopie dokumentacji medycznej dla Sądów.
    • Badania kliniczne.
    • Usługi najmu i refaktura mediów.
    • Podstawa opodatkowania i jej korekty.
    • Świadczenia kompleksowe jednostki medycznej, a VAT.
    • Stawki VAT w działalności jednostki medycznej – nie zawsze zwolnienie.
  6. Pozostałe kwestie dotyczące rozliczenia podatku VAT przez podmiot medyczny:

    • Odliczenie podatku naliczonego przez podmiot medyczny.
    • Odliczenie według struktury sprzedaży / prewspółczynnika oraz korekty roczne.
    • Mechanizm podzielonej płatności przez podmiot medyczny,
    • Transakcje międzynarodowe (np. WNT, import i eksport usług, kwestia Brexitu) przez podmiot medyczny – wybrane problemy.
    • Zasady przeliczania kwot wyrażonych w walucie obcej.
    • Zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego i faktura VAT RR.
    • Czynności nieodpłatne przez podmiot medyczny.
    • Zwolnienie podmiotowe przez podmiot medyczny – wskazanie takiej możliwości dla mniejszych placówek.
    • Biała lista i KUP a Polski Ład.
    • Zmiany od 2023 r. (m.in. VAT SLIM 3).

Temat 2 – Podatek dochodowy w podmiotach medycznych (CIT, PIT – obowiązki Płatnika).

Dzień drugi szkolenia to usystematyzowanie najważniejszych zagadnień CIT dla sektora medycznego w ujęciu praktycznym.

  1. Podmiot medyczny jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych:

    • Zakres stosowania zwolnienia podmiotowego z CIT.
    • Zakres stosowania zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego z CIT (wydatki na cele statutowe i niestatutowe).
  2. Przychody podmiotu medycznego i zasady ich ustalania:

    • Przychody należne w działalności medycznej w kontekście rozliczeń z NFZ (kontraktowe i ponadkontraktowe) – w tym ustalanie momentu powstania przychodu w przypadku przesunięcia rozliczeń w ramach limitu oraz nadwykonań.
    • Przychody należne z tytułu wykonania usług medycznych na zasadach komercyjnych.
    • Refaktura a przychód.
    • Moment wykonania usługi: usługi wykonywane przez podmioty współpracujące – lekarzy, pielęgniarki, konsultantów, wolontariuszy itp., badania kliniczne, analizy, diagnostyka, ekspertyzy dla sądów i prokuratur, usługi szkoleniowe (w tym współpraca z uczelniami w zakresie kształcenia), usługi reklamowe, usługi najmu oraz dzierżawy, usługi hotelowe i gastronomiczne.
    • Zasady rozliczania: przychodów w naturze, przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych.
    • Zasady dokonywania korekty przychodów – w tym m.in. z tytułu: błędów w wystawionych fakturach, kwestionowania przez NFZ rozliczeń wykazanych przez podmiot medyczny świadczeń medycznych.
  3. Koszty w działalności leczniczej.

    • Koszty uzyskania przychodów: kwalifikacja ogólna, celowość/dokumentowanie.
    • Podział na koszty bezpośrednie i pośrednie w działalności leczniczej.
    • Zasady potrącalności kosztów w czasie – koszty „bezpośrednie” i „pośrednie.”
    • Koszty rozliczane metodą kasową.
    • Jak określić, które z wydatków są, a które nie są powiązane z celami statutowymi?
    • Koszty podmiotów przekształcanych u następców prawnych.
    • Wydatkowanie środków na działalność statutową, a przekształcenie.
    • Korekta roczna podatku VAT w kosztach uzyskania przychodu.
    • Zasady ujmowania wierzytelności nieściągalnych w kosztach podatkowych.
    • Zasady dokumentowania kosztów.
    • Zasady korygowania kosztów w działalności leczniczej: termin uregulowania zapłaty za faktury dokumentujące wydatki zaliczane do kosztów bezpośrednich oraz pośrednich, „Wyjście” towaru z magazynu, a brak zapłaty – konsekwencje w zakresie korekty kosztów, kontrowersje związane z momentem ujęcia korekty kosztów w rozliczeniach podatkowych podmiotu leczniczego – korekta „na bieżąco”, czy „wstecznie”? rozłożenie płatności na raty przez dostawcę, a konieczność korekty kosztów, regulowanie należności w kolejnych okresach rozliczeniowych skutkujące „kasowym” ujęciem kosztów – korzyści dla podmiotu leczniczego, brak zapłaty za faktury z tytułu nabycia bądź wytworzenia środka trwałego albo wartości niematerialnych i prawnych – obowiązkowa korekta w odniesieniu do amortyzacji.

Dzień trzeci szkolenia dla branży medycznej to kontynuacja tematyki CIT w sektorze medycznym, ale pod kątem środków trwałych i inwestycji, a także tzw. podatków ukrytych (WHT, podatek od przerzuconych dochodów) oraz MDR-ów.

  1. Amortyzacja podatkowa składników majątku w podmiocie medycznym:

    • Kryteria zaliczenia składnika majątku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie podlegające amortyzacji podatkowej.
    • Zasady określania wartości początkowej – w tym m. in. otrzymanie przez podmiot medyczny sprzętu medycznego.
    • Ulepszenie środka trwałego – wpływ na wartość początkową oraz odpisy amortyzacyjne.
    • Przyłączenie oraz odłączenie części składowych i części peryferyjnych – wpływ na wysokość odpisów amortyzacyjnych.
    • Metody oraz stawki amortyzacji.
    • Straty w środkach trwałych oraz likwidacja środka trwałego, w tym inwestycji w obcym środku trwałym.
    • Zaniechane inwestycje.
    • Leasing środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Środki trwałe sfinansowane z dotacji UE – zasady ich rozliczania przez podmiot leczniczy.
  2. Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez podmioty medyczne:

    • Znaczenie przychodów i kosztów bilansowych.
    • Przychody zwolnione z opodatkowania.
    • Przychody niepodlegające opodatkowaniu.
    • Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych.
    • Dochody wolne od podatku.
    • Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
    • Koszty lat ubiegłych.
    • Korekty przychodów i kosztów.
    • Kalkulacja podatku.
  3. Podatek u źródła (WHT).

    • Konstrukcja opodatkowania – zasady poboru podatku przez płatnika.
    • Należyta staranność/certyfikat rezydencji – warunki stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
    • Przegląd świadczeń występujących w podmiotach medycznych podlegających opodatkowaniu podatkiem u źródła.
  4. Koszty pracownicze/obowiązki płatnika:

    • Moment ujęcia kosztów pracowniczych i składek ZUS od 2023 r.
    • Przegląd wybranych kosztów pracowniczych – świadczenia pozapłacowe.
    • Zasady poboru zaliczki od 01.01.2023 r. – oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.
  5. Zagadnienia wybrane:

    • Podatek minimalny – wyłączenia dla spółek medycznych.
    • Ulga na złe długi.
    • Raportowanie schematów podatkowych w podmiotach z branży medycznej.
    • Planowane zmiany w przepisach.

Pokaż cały program

Zwiń

dr Ewelina Skwierczyńska

Doradca podatkowy

Prowadzący:

star star star star star

Licencjonowany doradca podatkowy; doktor nauk prawnych w dziedzinie prawa w specjalizacji prawo finansowe; założyciel TAX-ES Kancelarii doradztwa podatkowego z Wrocławia.

Ekspert podatkowy posiadający kilkunastoletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących podatku od towarów i usług, podatkowych optymalizacji działalności badawczo-rozwojowej, reorganizacji działalności gospodarczych każdej wielkości oraz rozliczeń podatkowych podmiotów prawa publicznego, w tym samorządowego.
Oprócz stałej obsługi Klientów Kancelarii jest autorką kilkudziesięciu publikacji z zakresu prawa podatkowego, w tym publikacji recenzowanych i punktowanych przez Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Stale uczestniczy w konferencjach i webinariach na całym świecie podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe.

Wykładowca akademicki, prowadząca studia podyplomowe na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Trener podatkowy i Partner wielu podmiotów rynku usług doradztwa podatkowego oraz specjalistycznych kancelarii prawnych.

Prowadzący:

dr Ewelina Skwierczyńska

Doradca podatkowy

Licencjonowany doradca podatkowy; doktor nauk prawnych w dziedzinie prawa w specjalizacji prawo finansowe; założyciel TAX-ES Kancelarii doradztwa podatkowego z Wrocławia.

Ekspert podatkowy posiadający kilkunastoletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących podatku od towarów i usług, podatkowych optymalizacji działalności badawczo-rozwojowej, reorganizacji działalności gospodarczych każdej wielkości oraz rozliczeń podatkowych podmiotów prawa publicznego, w tym samorządowego.
Oprócz stałej obsługi Klientów Kancelarii jest autorką kilkudziesięciu publikacji z zakresu prawa podatkowego, w tym publikacji recenzowanych i punktowanych przez Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Stale uczestniczy w konferencjach i webinariach na całym świecie podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe.

Wykładowca akademicki, prowadząca studia podyplomowe na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Trener podatkowy i Partner wielu podmiotów rynku usług doradztwa podatkowego oraz specjalistycznych kancelarii prawnych.

Rozwiń

Zwiń

Chcesz zapisać się na szkolenie telefonicznie lub mailowo?

Zadzwoń do naszego konsultanta lub wyślij mailem wypełniony formularz zgłoszeniowy.

(42) 235 31 95

[email protected]

Formularz zgłoszenia na szkolenie

Czy wiesz, że...

Każde nasze wydarzenie możesz również zamówić jako szkolenie wewnętrzne, w pełni dostosowane do specyfiki i potrzeb Twojej firmy. Dowiedz się więcej TUTAJ