Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który zajmuje się m.in. sprzedażą stolarki okiennej i drzwiowej wraz z jej montażem we wskazanej przez klienta nieruchomości. W ramach świadczonych czynności:
- dokonuje pomiarów otworów okiennych i drzwiowych, bądź też przyjmuje wymiary podane przez nabywcę,
- wybiera odpowiedni model stolarki, która odpowiada wymaganiom i potrzebom klienta,
- transportuje stolarkę na miejsce montażu,
- w razie potrzeby dokonuje demontażu i wywóz zużytej stolarki,
- przeprowadzona montaż nowej stolarki.
Podatnik zadał pytanie, czy opisane czynności można uznać za czynności, które należy opodatkować preferencyjną stawką w wysokości 8%, jeżeli wykonywane są w obiektach zaliczanych do obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT i spełniają wyznaczone przez ustawą o VAT kryteria powierzchniowe?
Zdaniem Podatnika przedstawione powyżej czynności stanowią odpowiednio usługę remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektu budowlanego lub jego części, w zależności od decyzji nabywcy. W konsekwencji mogą one korzystać z preferencyjnej stawki o ile spełnione będą pozostałe warunki (nieruchomość zaliczana do obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz odpowiedni metraż).
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe. Organ wskazał, że stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Warunkiem zastosowania stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, musza być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.
Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów wykorzystywanych do wykonania tej usługi, uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.
Wyliczenie w umowie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).
Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone. Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący. Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.
Organ stwierdził, że w przypadku kompleksowej usługi polegającej na montażu stolarki okiennej i drzwiowej z jednoczesną jej dostawą, świadczony w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisów ustawy, zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 41 ust 12b.
Mając powyższe na uwadze organ podatkowy uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe.
oprac.: Wojciech Zajączkowski