27.09.2019 r.
4 min

Sankcja VAT. Zmiany od września 2019 r.

Ekspert KIP

Skopiuj link
27.09.2019r.
4 min

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 112b ust. 2 ustawy o VAT obowiązującym do końca sierpnia 2019 r.: jeżeli po zakończeniu kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo w trakcie kontroli celno-skarbowej w przypadkach, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, podatnik złożył korektę deklaracji uwzględniającą stwierdzone nieprawidłowości i wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego lub zwrócił nienależną kwotę zwrotu,

2) ust. 1 pkt 2, podatnik złożył deklarację podatkową i wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego

– wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego wynosi 20% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego albo kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe.

Zdaniem Ministerstwa Finansów taka konstrukcja przepisu nie zachęcała do złożenia deklaracji korygującej po wszczęciu kontroli celno-skarbowej, lecz przed jej zakończeniem. Zmiana w wysokości dodatkowego zobowiązania w przypadku złożenia deklaracji korygującej po wszczęciu kontroli celno-skarbowej (poprzez wprowadzenie obniżonej stawki dodatkowego zobowiązania – 15%) ma zachęcić podatników do składania deklaracji korygującej w trakcie kontroli celno-skarbowej.

Po zmianie od września br. art. 112 ust. 2 ustawy o VAT stanowi: Jeżeli po zakończeniu kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej w przypadkach, o których mowa w:

1) 171  ust. 1 pkt 1, podatnik złożył korektę deklaracji uwzględniającą stwierdzone nieprawidłowości i najpóźniej w dniu złożenia tej korekty deklaracji wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego lub zwrócił nienależną kwotę zwrotu,

2) 172  ust. 1 pkt 2, podatnik złożył deklarację podatkową i najpóźniej w dniu złożenia tej deklaracji wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego,

– wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego wynosi 20% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego albo kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe.

Natomiast treść dodanego od 1 września 2019 r. art. 112 ust. 2a ustawy o VAT jest następująca. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, podatnik skorygował deklarację zgodnie z art. 62 ust. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 768 i 730) i najpóźniej w dniu złożenia tej korekty deklaracji wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego lub zwrócił nienależną kwotę zwrotu, wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego wynosi 15% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego albo kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe.

Powyższa regulacja ust. 2a wraz z ust. 2 wskazuje, że korekta deklaracji złożona w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej skutkować będzie sankcją w VAT w wysokości 15%. Korekta po zakończeniu kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej skutkować będzie sankcją w VAT w wysokości 20% zaniżenia zobowiązania podatkowego albo kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe.

Równocześnie dodano w treści ww. regulacji uściślenie, że możliwość skorzystania z niższych sankcji w VAT jest możliwa (poza spełnieniem warunku polegającym na złożeniu korekty deklaracji), gdy wpłata kwoty zobowiązania podatkowego lub zwrócenie nienależnej kwoty zwrotu nastąpi najpóźniej w dniu złożenia korekty deklaracji, bądź złożenia deklaracji – w przypadku wskazanym w art. 112b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Oznacza to, że złożenie samej korekty deklaracji albo deklaracji (gdy nie był wcześniej złożona) bez równoczesnej wpłaty kwoty zobowiązania podatkowego lub zwrócenia nienależnej kwoty zwrotu nie będzie skutkować niższymi sankcjami w VAT.

Wojciech Zajączkowski