Rozporządzenie wprowadza ułatwienia w składaniu niektórych e-deklaracji polegające na ich przesyłaniu do organów podatkowych bez posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym.
Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2015 r. poz. 407) – nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu mogły być opatrywane 43 deklaracje w zakresie podatku akcyzowego, podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od spadków i darowizn, podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych, dla podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Deklaracje nieweryfikowane za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu mogą składać wyłącznie podatnicy będący osobami fizycznymi.
Podpis elektroniczny nieweryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest podpisem z zastosowaniem cechy informacyjnej w postaci kwoty przychodu wskazanej w zeznaniach rocznych lub rocznych obliczeniach podatku dochodowego od osób fizycznych – deklaracje PIT (z wyjątkiem deklaracji dla podatku od towarów i usług/Value added tax return/Erklarung fur Mehrwertsteuer VAP-1).
W § 1 pkt 1 opublikowanego rozporządzenia rozszerzono wykaz deklaracji i podań, które mogą być przesyłane bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego o następujące deklaracje składane przez:
- podatników podatku od towarów i usług:
- informacja podsumowująca/korekta informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27),
- informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE),
- korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UEK),
- podatników opodatkowanych w formie karty podatkowej – informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z),
- podatników podatku dochodowego od osób fizycznych – zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-CFC).
Ww. deklaracje będą mogli składać wyłącznie podatnicy będący osobami fizycznymi. Natomiast osoby prawne i jednostki niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, tak jak dotychczas, mogą składać powyższe deklaracje opatrując je bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego będą mogły być również przesyłane:
- informacja podsumowująca/korekta informacji podsumowującej w obrocie krajowym (V AT-27) składana od dnia 1 lipca 2015 r. – powyższy przepis umożliwia przede wszystkim składanie korekt informacji (VAT-27) za okresy rozliczeniowe od lipca 2015 r.,
- informacje (VAT-UE) oraz (VAT-UEK) składane za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po dniu 30 czerwca 2013 r. – od dnia 1 lipca 2013 r. obowiązują aktualne wzory elektroniczne tych informacji,
- informacja (PIT-16Z), w której są wykazane zdarzenia mające miejsce od dnia 1 stycznia 2015 r. – powyższy przepis umożliwia podatnikom zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej poinformowanie organu podatkowego o zdarzeniach, które miały miejsce od dnia 1 stycznia 2015 r. i mają wpływ na wysokość karty podatkowej,
- zeznania (PIT-CFC) o wysokości dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r.
Rozporządzenie weszło w życie z dniem 7 października 2015 r.
Wojciech Zajączkowski