Odbierz 30% rabatu na BLACK WEEK! Zapisz się do 29.11.2024 r. na dowolne szkolenia
lub Live Meetingi z naszej oferty i użyj w formularzu zgłoszeniowym kodu BW.KIP
Podatek VAT
16.12.2022 r.
4 min

Podatek VAT w transakcji ładowania samochodu elektrycznego

dr Małgorzata Rzeszutek

Doradca podatkowy

Skopiuj link
Podatek VAT
16.12.2022r.
4 min

Sytuacja jest na tyle złożona, że Trybunał Sprawiedliwości UE ma rozstrzygnąć, czy ładowanie samochodów elektrycznych jest dostawą energii czy usługą. W odróżnieniu od tradycyjnych stacji paliw (gdzie towarem charakteryzującym dostawcę jest oferowane przez niego paliwo), w przypadku stacji ładowania pojazdów elektrycznych elementem wyróżniającym ofertę danego podmiotu są poszczególne urządzenia służące do ładowania. Pomocna w obecnym interpretowaniu przepisów przez polskich podatników może być

interpretacja Dyrektora KIS z 8 kwietnia 2022 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.608.2021.2.JO.

Wskazuje ona, że świadczenie w zakresie elektromobilności stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy VAT, energia jest towarem, a zatem w przypadku jej sprzedaży mamy do czynienia z dostawą towarów a nie ze świadczeniem usług. Wynagrodzenie za świadczenie obejmujące ładowanie pojazdów elektrycznych uzależnione jest od ilości pobranej energii elektrycznej. Świadczenie główne to więc dostawa energii elektrycznej niezbędnej do naładowania pojazdu o napędzie elektrycznym.

Organ potwierdził również sposób określania miejsca opodatkowania tej dostawy. Miejsce te jest każdorazowo tam, gdzie towar (energia elektryczna) znajduje się w momencie dostawy. Nie ma znaczenia status nabywcy. W szczególności w zakresie dostaw na rzecz odsprzedawców energii elektrycznej nie znajdzie zastosowania reguła szczególna wyrażona w art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy VAT. Dostawa energii elektrycznej w stacji ładowania nie stanowi dostawy w systemie elektroenergetycznym na rzecz podmiotu, którego głównym celem nabywania energii elektrycznej jest odprzedaż w takich systemach. Oznacza to, że miejscem opodatkowania tej dostawy jest terytorium Polski, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 i 7 ustawy o VAT, w przypadku dostawy energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności. Artykuł 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT stanowi zaś, że fakturę z tytułu dostawy energii elektrycznej wystawia się nie później niż w chwili upływu terminu płatności. Do końca 2022 roku sprzedaż energii elektrycznej na stacjach paliw z przeznaczeniem do ładowania pojazdów elektrycznych, korzysta z obniżonej stawki VAT w wysokości 5%. A więc wszystkie faktury dokumentujące zrealizowaną po 1 stycznia 2022 r. dostawę towaru w postaci energii elektrycznej do pojazdów, powinny być już wystawiane z zastosowaniem 5% stawki podatku VAT. Niestety od 2023 roku nastąpi powrót do standardowych stawek VAT przy energii.

Sytuacja nie wygląda w ten sam sposób w przypadku dostaw łańcuchowych, kiedy operator stacji ładowania to podmiot polski, dostawca usługi elektromobilności to podmiot zagraniczny, a użytkownik końcowy to np. konsument nieprowadzący działalności gospodarczej. Tu już możliwe, że pośrednik, czyli dostawca usługi elektromobilności będzie musiał zarejestrować się do celów VAT w kraju i wówczas mógłby również odliczyć VAT z faktury wystawionej dla niego przez operatora stacji ładowania, Temat ten będzie przedmiotem dalszych rozważań również w ramach wydawanych wyroków sądów europejskich, gdyż ustawy VAT w danych krajach UE, w tym w Polsce, nie są dostosowane jeszcze w pełni do rynku elektromobilności.
dr Małgorzata Rzeszutek

doradca podatkowy