Temat KSeF ciągle żywy. 26 kwietnia 2024 r. Ministerstwo Finansów podało nowe, zaskakujące informacje w tej sprawie.
Aktualny komunikat mówi o przesunięciu obowiązkowego wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur na:
- 1 luty 2026 roku – dla podmiotów, których wartość obrotu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln złotych;
- 1 kwietnia 2026 roku – dla wszystkich pozostałych firm.
Zgodnie z informacjami MF taka decyzja jest podyktowana wynikami przeprowadzonego audytu, oraz konsultacjami.
Stoi to w kontrze do wcześniejszych zapowiedzi Ministerstwa oraz podawanych w ramach konsultacji terminów i innych informacji.
1. Obowiązkowy KSeF będzie wprowadzony w 2026 roku. (Ministerstwo Finansów wskazywało wcześniej, że będzie to prawdopodobnie rok 2025).
2. Nastąpi zmiana architektury KSeF (wcześniejsze zapowiedzi mówiły, że nie będzie zmian technicznych, gdyż wiele firm IT oraz podatników poczyniło już prace wdrożeniowe).
3. Część podatników będzie obowiązkowo korzystać z KSeF od lutego 2026 r., a część od kwietnia 2026 r. (Ministerstwo Finansów wskazywało po konsultacjach, że termin obligatoryjnego wdrożenia KSeF zostanie ujednolicony i będzie taki sam dla wszystkich podatników).
Mając na względzie taką politykę informacyjną Ministerstwa Finansów w sprawie KSeF, obecnie oczekujemy na bardziej klarowne deklaracje, w szczególności w zakresie przebudowy architektury KSeF. Mówiąc obrazowo językiem budowlanym, zmiana architektury KSeF może oznaczać zburzenie dotychczas wznoszonego budynku i postawienie go na nowo, lub kontynuowanie jego budowy z uwzględnieniem zmian konstrukcyjnych przeprojektowanych w trakcie.
Sądzę, że zapowiadana przez Ministerstwo Finansów zmiana architektury KSeF dotyczyć będzie raczej bezpieczeństwa i wydajności KSeF (na to wskazują wyniki audytu), niż samego interfejsu KSeF po stronie podatników.
Oczekujemy zatem potwierdzenia wcześniejszych deklaracji Ministerstwa Finansów, że zmiana architektury Krajowego Systemu e-Faktur nie spowoduje:
- zmiany struktury FA, która będzie właściwa dla wysyłki faktur do KSeF celem ich wystawienia (firmy produkujące oprogramowanie przygotowały systemy, z których korzystają podatnicy z uwzględnieniem tej właśnie struktury);
- zmiany połączenia API, które Ministerstwo Finansów udostępniło już wcześniej w celu integracji z KSeF systemów informatycznych podatników;
- zamiany sposobu uwierzytelniania podatników w KSeF (wielu podatników niebędących osobami fizycznymi dokonało już zakupu pieczęci elektronicznych, które poza KSeF w zasadzie do niczego nie są przydatne).
Zakładam zatem, że ciężar zmiany architektury KSeF będzie leżał raczej po stronie Ministerstwa Finansów, a nie po stronie użytkowników, którzy już są na określonym etapie wdrożenia KSeF w swoich firmach. Jeżeli faktycznie zmiana dotyczyłaby architektury w zakresie bezpieczeństwa i wydajności, to po stronie podatników, którzy już dokonali częściowego wdrożenia, nie wywołałoby to szczególnie negatywnych konsekwencji, wymagających nowych nakładów pracy.
Mam również nadzieję, że nie nastąpią istotne zmiany w zakresie prawnym, w stosunku do przepisów które są obecnie uchwalone, z ewentualnym uwzględnieniem zmian wypracowanych w konsultacjach, o których Państwa informowaliśmy.
Niewątpliwie, najbliższy proces legislacyjny, którego powinniśmy się spodziewać w sprawie KSeF, to wprowadzenie przepisów, które uchylą te obecnie obowiązujące, stanowiące, że podatnicy VAT czynni są zobowiązani wystawiać faktury w KSeF już od 1 lipca 2024 r. Jest to proces, który musi zostać przeprowadzony do końca czerwca 2024 roku, a można go obserwować pod tym linkiem.
Optymistycznie zakładamy, że struktura FA w której faktury będą wysyłane do KSeF celem ich wystawienia, nie ulegnie zmianie (przynajmniej na razie nie ma o tym mowy). Jest to jeden z kluczowych elementów w procesie wdrożenia KSeF, na którym opierały się firmy informatyczne przygotowując rozwiązania dla swoich klientów.
Swoją drogą, przewidywany termin wdrożenie obowiązkowego KSeF, wskazany przez Ministerstwo Finansów na luty i kwiecień 2026 r. jest również kontrowersyjny w obliczu faktu, że Rada Unii Europejskiej wyraziła zgodę na obowiązkowy KSeF w Polsce do końca 2026 r. Przedłużenie tej zgody wymaga złożenia wniosku do Rady Unii Europejskiej. Wniosek powinien zawierać analizy wpływu obowiązkowego KSeF na finanse publiczne oraz sytuacje podatników. Wniosek powinien być złożony kilka miesięcy przed zakończeniem roku 2026. Ciekawe jest w tym kontekście, jakie analizy i wnioski zdąży po tak krótkim czasie sporządzić Ministerstwo Finansów, aby taki wniosek przygotować.
W miarę upływu czasu i poznania bardziej konkretnych założeń ze strony Ministerstwa Finansów, będziemy je Państwu na bieżąco komunikować w kolejnych artykułach, szkoleniach i Live Meetingach. W tym momencie pozostaje nam więc czekać na uszczegółowienie zapowiadanych zmian.