Interpelacja nr 5239 do ministra finansów w sprawie zwolnień od stosowania kas fiskalnych:
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów od 2015 roku zmieniły się zasady zwolnień z obowiązku rejestrowania sprzedaży na urządzeniu fiskalnym. Tym samym zawężona została liczba podmiotów objętych zwolnieniem ze stosowania kas fiskalnych. Prognozowano, że docelowo, w kolejnych rozporządzeniach wszystkie zwolnienia zostaną zniesione.
Od 2015 roku, bez względu na limit, obowiązek fiskalny objął również podmioty zajmujące się:
- dostawą niezapisanych nośników danych (cyfrowych i analogowych);
- dostawą perfum i wód toaletowych, z wyjątkiem towarów, dostarczanych na pokładach samolotów;
- naprawą pojazdów silników oraz motorowerów;
- wymianą opon lub kół pojazdów silnikowych i motorowerów;
- usługami w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów;
- usługami w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i dentystów;
- usługami prawniczymi oraz doradztwem podatkowym;
- usługami związanymi z wyżywieniem, świadczonych przez stacjonarne placówki;
- usługami fryzjerskimi, kosmetycznymi i kosmetologicznymi.
Utrzymano natomiast limit sprzedaży (obrotu) uprawniający do zwolnienia z obowiązku fiskalnego, w wysokości 20 000 zł w przypadku sprzedaży dla osób fizycznych, bądź rolników. W przypadku podatników dokonujących sprzedaży towarów lub usług, które obowiązkowo muszą zostać zewidencjonowane na kasie fiskalnej (wymienione w par. 4 rozporządzenia) już pierwsza transakcja na rzecz osób prywatnych powinna zostać nabita na kasę. Podatnicy korzystający natomiast ze zwolnienia z kasy ze względu na limit obrotów 20 000 zł mogą rozpocząć ewidencjonowanie przy użyciu kas po upływie 2 miesięcy następujących po miesiącu, w którym przekroczyli limit zwolnienia. Dla podatników, u których udział wartości obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania (wymienionych w I części załącznika do rozporządzenia), w ogólnym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jest większy niż 80, zwolnienia są utrzymane. Owe zwolnienia dotyczą również tych podatników, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą 2016 roku.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz ostatnie doniesienia prasowe proszę o udzielenie dopowiedzi na następujące pytania:
- Jakie skutki dla wpływów podatkowych do budżetu państwa miała powyższa zmiana?
- Które podmioty (jakie rodzaje działalności) mogą zasadniczo nadal korzystać ze zwolnienia?
- Na jakiej podstawie i dlaczego utrzymywana jest powyższa kwota zwolnienia względem obrotów, co z jednej strony komplikuje system prowadząc do nadużyć a z drugiej ogranicza przedsiębiorczość?
- Kiedy planowane jest zniesienie wszystkich zwolnień i które rodzaje działalności pozostaną ewentualnie nadal zwolnione na podstawie dyrektywy VAT?
- Czy istnieją przeszkody dla stosowania przez podatników paragonów elektronicznych podobnie jak ma to miejsce w przypadku faktur elektronicznych? Jakie wymagania należy spełnić w tym zakresie?
Paweł Lisiecki
28-07-2016
Odpowiadając na interpelację nr 5239 Pana Posła Pawła Lisieckiego w sprawie zwolnień od stosowania kas rejestrujących, uprzejmie informuję.
Obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Co do zasady, wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz ww. podmiotów zobowiązani są do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących. Jednocześnie w oparciu o delegację wynikającą z art. 111 ust. 8 ww. ustawy Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Aktualnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 1215), stanowiące wypełnienie powyższej delegacji, określa zakres zwolnień od ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na lata 2015-2016. Przy opracowywaniu ww. rozporządzenia wzięto w szczególności pod uwagę uwarunkowania techniczno-organizacyjne wykonywania niektórych czynności, koszty budżetowe związane z zakresu stosowania kas rejestrujących przez nowych podatników (będące wynikiem współfinansowania przez budżet zakupu kas przez podatników), a także specyfikę niektórych czynności. W ww. rozporządzeniu wprowadzono zwolnienia o charakterze podmiotowym, związane z osiąganym przez podatników obrotem (§ 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia), podmiotowoprzedmiotowym związane z udziałem obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (§ 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia) oraz przedmiotowym, które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia ( § 2 ust. 1 rozporządzenia).
Ze zwolnień o charakterze podmiotowym korzystają podatnicy, którzy osiągają obroty nieprzekraczające limitów określonych w tym rozporządzeniu, tj. co do zasady 20 000 zł. Należy w tym miejscu zauważyć, w kontekście zawartego w interpelacji pytania o zasadność zwolnienia z tytułu obrotów, iż na mocy regulacji zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1382) w 2013 r. zrównano limit obrotu z tytułu sprzedaży określonej w art. 111 ust. 1 ustawy pozwalający na korzystanie ze zwolnienia z ewidencjonowania dla podatników kontynuujących i rozpoczynających działalność do 20 000 zł (w przypadku podatników rozpoczynających działalność w trakcie roku podatkowego limit 20 000 zł jest określany w proporcji do okresu prowadzenia działalności obligującej do stosowania kas rejestrujących). Powyższy tytuł zwolnieniowy znajduje zastosowanie do podatników prowadzących działalność sporadycznie, na małą skalę. W grupie tej znajdują się podatnicy odnotowujący niewielkie obroty tacy jak np. emeryci sprzedający na bazarach, podatnicy dokonujący sprzedaży rękodzieła i artykułów spożywczych na różnego rodzaju imprezach lokalnych typu dożynki, festyny. Z tego powodu istnienie przedmiotowego zwolnienia jest uzasadnione.
Ze zwolnień o charakterze podmiotowo-przedmiotowym korzystają podatnicy, którzy kontynuowali lub rozpoczynali po 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był/jest wyższy niż 80 %.
W załączniku do rozporządzenia wymieniono natomiast m. in następujące czynności korzystające ze względu na ich specyfikę ze zwolnienia od ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących: usługi komunalne i sieciowe np. w zakresie dostaw energii, gazu, usługi telekomunikacyjne, komunikację miejską, usługi finansowe i ubezpieczeniowe, czynności notarialne, usługi w zakresie edukacji, usługi świadczone przez organizacje oraz dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz pracowników, dostawę towarów w systemie wysyłkowym opłacaną za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej po spełnieniu określonych warunków, świadczenie usług opłacanych za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej po spełnieniu określonych warunków, dostawę i usługi przy zastosowaniu automatów.
W celu przeciwdziałania nadużyciom, mając na uwadze zgłaszane nieprawidłowości polegające na ukrywaniu rzeczywistej wielkości obrotów, zwłaszcza przez podatników świadczących usługi, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. rozszerzono katalog czynności, wyłączonych ze zwolnień na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, poprzez objęcie bezwzględnym obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących następujących czynności:
a) usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
b) usług w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
c) usług w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
d) usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
e) usług prawniczych, z wyjątkiem czynności notarialnych,
f) usług doradztwa podatkowego,
g) usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),
h) usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
- z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, oraz świadczenia usług związanych z wyżywieniem świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia,
i) dostaw perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Ponadto obowiązkiem ewidencjonowania objęto również wszystkie nośniki danych cyfrowych (zapisane i niezapisane).
Jak wskazano powyżej, rozporządzenie z dnia 14 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących określa zakres zwolnień na okres do 31 grudnia 2016 r. Obecnie trwają prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia w sprawie zwolnień od ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na okres po 31 grudnia 2016 r.
Mając na uwadze to, że planuje się modernizację systemu kas rejestrujących (tak, ażeby kasy rejestrujące docelowo przesyłały dane fiskalne do systemu centralnego), co jest złożonym przedsięwzięciem zakłada się, że projekt rozporządzenia zasadniczo będzie powielał dotychczasowe przepisy. Nie ma bowiem uzasadnienia dla rozszerzenia grupy podmiotów, która ma stosować kasy rejestrujące (w obecnej technologii), jeżeli planowana jest modernizacja całego systemu. W związku z powyższym projekt rozporządzenia będzie zawierać unormowania dotyczące zwolnień niektórych podatników i niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego na okres jednego roku, tj. do 31 grudnia 2017 r.
Odnosząc się z kolei do poruszonego w interpelacji zagadnienia dotyczącego paragonów elektronicznych, pragnę zauważyć, że obecnie nie jest rozważana generalna likwidacja paragonów w wersji papierowej – drukowanej dla klienta. Jednakże analizowane są rozwiązania, które pozwoliłyby na wprowadzenie paragonów elektronicznych. Kwestia paragonu elektronicznego jest jedną z wielu kwestii, które należy wziąć pod uwagę projektując nowy system rejestracji on–line sprzedaży detalicznej. Wprowadzenie takiej funkcjonalności wymaga nie tylko rozważenia kwestii o charakterze technicznym, ale również jego umiejscowienia w całym systemie kas rejestrujących.
Jeśli chodzi natomiast o ocenę skutków finansowych zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących należy zauważyć, że jest ona trudna z uwagi na brak danych pozwalających na precyzyjne określenie, jaka liczba podmiotów prowadziła sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przed wprowadzeniem przedmiotowych regulacji, co już było podkreślanie na etapie sporządzania projektu rozporządzenia. Jednakże została przygotowana przez Ministerstwo Finansów ocena funkcjonowania ww. rozporządzenia (tzw. OSR ex-post), która jest dostępna na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny w zakładce OSR ex-post (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12279802). W przedmiotowej ocenie oszacowano, że dla roku 2015 dodatnie skutki dla budżetu państwa z tytułu zmian wprowadzonych przedmiotowym rozporządzeniem wyniosą ok. 35 mln zł natomiast dla roku 2016 r. – 120 mln zł. Na podstawie przeprowadzonej analizy wskazano również, że można przypuszczać, że wprowadzenie obligatoryjnego obowiązku stosowania kas rejestrujących u podmiotów, które prowadziły działalność gospodarczą, ale nie ewidencjonowały obrotów przy zastosowaniu tych urządzeń spowodowało wzrost wielkości wykazywanych przez nich obrotów, tym samym przyczyniło się do rzetelniejszego prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług i wykazywania wyższej kwoty podatku należnego. W dokonanej ocenie zwrócono również uwagę na fakt, iż wprowadzenie ewidencji za pomocą kas rejestrujących oznacza także, że została wyrównana konkurencja między podmiotami z tej samej branży, konsumenci mają przy tym zagwarantowane prawo otrzymania paragonu fiskalnego (dokumentu potwierdzającego nabycie określonych usług) ułatwiającego sprawdzenie prawidłowości rozliczenia transakcji, a także dochodzenie praw konsumenckich w przypadku reklamacji.
Odpowiedź Ministra Finansów z dnia PT7.054.3.2016.284.KWA nr PT7.054.3.2016.284.KWA
źródło: www.sejm.gov.pl