Firmy, które przeprowadzają kampanie reklamowe polegające na przekazywaniu paczek z produktami muszą oceniać skutki podatkowe dla firm oraz osób fizycznych, które je przyjmują. Chodzi o paczki z produktami zwykle opatrzone logo firmy i przekazywane do losowo wybranych osób fizycznych, które nie są klientami ani kontrahentami. Na zawartość paczki mogą składać się pełnowartościowe towary handlowe. Takie kampanie reklamowe szczególnie w okresie przedświątecznym są popularną formą rozpowszechniania wiedzy o marce. Celem jest najczęściej promocja firmy, zwiększenie świadomości marki oraz pozyskiwanie przyszłych klientów.
Istotne jest, czy paczki są przekazywane masowo, bez identyfikacji odbiorcy i bez charakteru nagrody czy wybranej grupie osób np. pozyskanej z social mediów pod kątem zasięgów, zainteresowań, sposobu prowadzenia konta, itp. Takie prezenty można ujmować jako koszty uzyskiwania przychodu w sytuacji właściwego udokumentowania, np. przygotowanie regulaminu promocji/przekazywania paczek, stworzenie listy obdarowanych, dokumentacja fotograficzna ze wskazaniem na paczce logo firmy, itp.
Podatnicy, będący przedsiębiorcami, którzy zostają obdarowani paczkami z produktami, zobowiązani są do klasyfikowania wartości otrzymanych świadczeń jako przychodu uzyskanego w ramach źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” w każdym tym przypadku, w którym świadczenia są otrzymywane przez nich w związku z działalnością gospodarczą. Przychody te podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z tej działalności. W przypadku kwalifikacji danego przychodu do źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”, podatnicy, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, sami dokonują opodatkowania takich dochodów. Powinni wykazywać je w ewidencji przychodów w przypadku ryczałtowca, a w przypadku podatnika liniowego czy będącego na skali podatkowej w KPiR, dokumentem wewnętrznym.
Z tytułu przekazanych paczek osoby nieprowadzące działalności gospodarczej uzyskają przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Na firmie przekazującej paczki nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 1. Natomiast będzie ona zobligowana do wystawienia informacji PIT-11, o której mowa art. 42a ustawy PIT, pod warunkiem, że korzyść z tytułu otrzymania paczki będzie możliwa do przypisana indywidualnie każdej wybranej losowo osobie. Stanowisko takie prezentuje m.in. Dyrektor KiS w interpretacji z 16 października 2025 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.687.2025.4.JK2.
Przekazanie paczek, na które nie będą się składały prezenty o małej wartości oraz próbki, a przekazywane produkty będą miały wartość konsumpcyjną lub też użytkową dla konsumentów, przy których nabyciu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT. Przekazujący paczki powinien wykazać tą transakcję w JPK w ewidencji sprzedaży z symbolem WEW i odpowiednią stawką VAT. Nie będzie ona wymagała wczytania do KSeF.
