25.03.2013 r.
5 min

Zmiany przepisów ograniczających prawo do odliczenia podatku od kwietnia 2013 r.

Ekspert KIP

Skopiuj link
25.03.2013r.
5 min
  1. uchyleniu w ust. 1 pkt 5 lit. a i b. Zmiana polega na uchyleniu przepisów zgodnie z którymi obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, których nabycie:
    • zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. l lub 9 ustawy o VAT w brzmieniu obecnie obowiązującym albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7 ustawy o VAT w brzmieniu obecnie obowiązującym. Zmiana wiąże się ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. w art. 113 ust. 5 i 7 ustawy o VAT, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
    • nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usług.

Usunięcie tego przepisu nie spowoduje zmian merytorycznych. Przepis obecnie nie ma praktycznego zastosowania, bo w sytuacjach objętych jego zakresem wystawiane są faktury wewnętrzne, a nie faktury. Umożliwienie w takich przypadkach obdarowanemu podatnikowi odliczenia podatku uiszczonego przez podatnika – darczyńcę byłoby sprzeczne z zasadami konstrukcyjnymi podatku VAT. Podstawową zasadą systemową tego podatku jest jego neutralność dla podatnika (podatek obciąża finalnego odbiorcę – konsumenta). Jak wynika z orzecznictwa TSUE (np. w sprawie C-438/ 09) ustanowiony system odliczeń w VAT ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie lub uiszczonego w ramach jego całej działalności gospodarczej (pkt 24). W przypadku czynności nieodpłatnych , w przypadku gdy podlegają one opodatkowaniu VAT, do zapłaty podatku jest zobowiązany dostawca towaru lub świadczący usługę. Nabywca nie ponosi w tym przypadku żadnych kosztów, w tym nie ponosi ciężaru tego podatku, nie ma zatem podstaw do odliczania przez niego VAT rozliczonego przez darczyńcę (odliczenie VAT stanowiłoby dla obdarowanego nieuzasadnioną korzyść) . Dodatkowo należy wskazać , że obecnie w przypadku czynności, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT , wystawiane są ewentualnie faktury wewnętrzne, które nie stanowią podstawy do odliczania VAT, co dodatkowo zapewnia realizację zasady braku prawa do odliczania VAT przez obdarowanego w przypadku nieodpłatnego nabycia towarów i usług.

  1. Zmianie w ust. 3a powodującej:
    uchylenie w tym ustępie w pkt l lit. b oraz uchylenie pkt 3, gdyż zastosowanie samodzielne tych przepisów mogłoby prowadzić do naruszenia zasady proporcjonalności, uchylenie pkt 6 – zmiana polega na usunięciu z katalogu przypadków, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu naliczonego, przypadku, gdy zaświadczenie, o którym mowa wart. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym. Ponadto przepis art. 86 ust. 3a pkt 5 ustawy o VAT odwołuje się do art. 86 ust. 5, który został uchylony.
  2. Dodaniu ust. 6 wskazującego, iż nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku kwota, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c, w przypadku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 25 ust. 2 , na terytorium kraju z powodu podania numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10, w sytuacji gdy towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Stanowi on konsekwencję orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach połączonych C-536/08 i C-539 /08 .

W sytuacji, gdy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, które przyznało nabywcy numer do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych , inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, nabycie towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie będzie bezpośrednio służyło w państwie identyfikacji podatkowej nabywcy jakiejkolwiek transakcji opodatkowanej realizowanej na terytorium tego państwa członkowskiego. W konsekwencji powoduje to, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku. Przyznanie nabywcy w tej sytuacji prawa do odliczenia podatku mogłoby stanowić zagrożenie dla skuteczności opodatkowania i deklarowania nabycia w kraju zakończenia wysyłki bądź transportu i niwelowałoby znaczenie podstawowej zasady opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w państwie członkowskim ostatecznej konsumpcji.

Źródło: www.rcl.gov.pl

Aktualna promocja: