Należy przypomnieć, że z początkiem 2015 r. weszły w życie przepisy dotyczące ryczałtowego określenia przychodów pracowników z tytułu wykorzystania samochodów służbowych do celów prywatnych. Zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm., dalej: u.p.d.o.f.) wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
- 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3</sup>;
- 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
W praktyce stosowania tego przepisu powstała jednak istotna, problematyczna wątpliwość. Otóż przytoczona regulacja wprost wskazuje jedynie na „wykorzystywanie samochodu”, nie wyjaśnia jednak, czy w analizowanym ryczałcie ujęta jest także możliwość korzystania z paliwa. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 8 maja 2015 r. (ILPB1/4511-1-173/15-2/TW) stanął na stanowisku, że koszt zużycia paliwa w czasie wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych nie jest ujęty w ryczałcie wynikającym z art. 12 ust. 2a u.p.d.o.f. (ryczałt ten obejmuje udostępnienie auta pracownikowi i koszty stałe utrzymania samochodu, ale już nie jego tankowanie). Jeśli zatem pracodawca decyduje się dodatkowo pokrywać wydatki pracownika na paliwo wykorzystywane w innych celach niż służbowych, wówczas wartość tego paliwa będzie stanowić opodatkowany przychód pracownika ze stosunku pracy. Taki pracownik winien zatem prowadzić stosowną ewidencję, za pomocą której możliwe będzie ustalenie wartości prywatnie wykorzystywanego paliwa (taki sposób dokumentowania opisywanej korzyści pracownika uznać należy za nieprecyzyjny i uciążliwy).
Korzystnie dla podatników, WSA we Wrocławiu uznał powyższe stanowisko za nieprawidłowe i orzekł, że koszty zużytego do celów prywatnych paliwa kupionego przez pracodawcę nie powinny być dodatkowo doliczane do przychodu pracownika. Zryczałtowany przychód pracownika (ustalony na podstawie art. 12 ust. 2a u.p.d.o.f.) obejmuje bowiem wszystkie korzyści osiągane przez pracownika. Sąd wskazał, że za taką interpretacją przemawia odwołanie się w przepisie do pojemności silnika, która ma bezpośrednie przełożenie na zużycie paliwa.
Należy również zaznaczyć, że wprowadzenie omawianego ryczałtu miało służyć całościowemu rozstrzygnięciu kwestii korzyści osiąganych przez pracownika w związku z prywatnym wykorzystywaniem auta służbowego. Podejście organów podatkowych, nakładające na podatnika obowiązek stosowania nieprecyzyjnych pomiarów korzyści osiągniętych przez pracownika, a wynikających z jazdy na „firmowym” paliwie, nie jest natomiast spójne z celem wprowadzonych przepisów. Tym lepiej przyjmowany jest przez ekspertów wyrok wrocławskiego WSA. Jeżeli opisywany wyrok stanie się prawomocny, a prezentowane w nim stanowisko się ugruntuje, spełniony zostanie postulat związany z uproszczeniem rozliczeń w zakresie nieodpłatnego świadczenia z tytułu prywatnego wykorzystania samochodu służbowego, korzystny zarówno dla pracodawców, jak i pracowników.
Aleksandra Krajewska,
Katarzyna Koprowska