Jedną z form zwiększania majątku firmy jest wnoszenie do niej prywatnych sprzętów, urządzeń i innych ruchomości, które będą wykorzystywane do prowadzenia tej działalności gospodarczej. Składnik majątku należący do właściciela przedsiębiorstwa i zakupiony na jego nazwisko „prywatnie” można wprowadzić do ewidencji środków trwałych jednostki na podstawie oświadczenia właściciela.
Wartością początkową środka trwałego w razie jego nabycia w drodze kupna jest cena nabycia. Brak dokumentu potwierdzającego zakup wyklucza jednak zastosowanie tej metody ustalenia wartości początkowej. Zgodnie z art. 22g ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji, wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia.
Wniesienie majątku prywatnego do przedsiębiorstwa na podstawie oświadczenia możliwe jest w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. W tej sytuacji majątek osoby fizycznej nie jest odrębny od majątku przedsiębiorstwa. Czynność nie wywoła żadnych skutków na gruncie podatku VAT. Natomiast majątek spółki kapitałowej, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest odrębny od majątku jej udziałowca. Oznacza to, że aby spółka stała się właścicielem ruchomości czy nieruchomości, udziałowiec musi przenieść jej własność na spółkę. Podstawowym sposobem przenoszenia własności jest umowa.
Przepisy prawa podatkowego nie normują szczegółowo sposobu wprowadzania do działalności gospodarczej prywatnych składników majątku. Bez względu na sposób dalszego wykorzystywania wprowadzanego sprzętu do majątku firmy należy, przede wszystkim, sporządzić oświadczenie w formie pisemnej, w którym zadeklarowana zostanie chęć wykorzystania tego sprzętu w prowadzonej działalności. Do oświadczenia należy dołączyć dokumenty potwierdzające jego zakup. Oświadczenie o przekazaniu sprzętu do majątku firmy powinno zawierać co najmniej: datę oraz miejscowość sporządzenia, dane podatnika, oświadczenie o prawie własności (właściciel, współwłaściciel), określenie przedmiotu przekazania (nazwa, rodzaj i inne dane identyfikujące towar), datę przekazania sprzętu do majątku firmy, wartość sprzętu, podpis podatnika. Nie ma wymogu zgłaszania takiego dokumentu do urzędu skarbowego. Podobnie w przypadku spółek cywilnych, których jedynymi wspólnikami są małżonkowie pozostający we wspólności majątkowej wystarczające dla wniesienia rzeczy (w tym nieruchomości) należących do ich majątku wspólnego jako wkładu do spółki cywilnej jest ich oświadczenie.
Zakup sprzętu z inną osobą (np. z członkiem rodziny) i wprowadzenie sprzętu do ewidencji środków trwałych jest też w pełni dopuszczalne. W takim przypadku jest on amortyzowany jedynie w części (amortyzowany może być jedynie udział). Możliwe jest też stosowanie amortyzacji jednorazowej w przypadku niektórych środków trwałych (z grupy 3-8 KŚT za wyjątkiem samochodów osobowych).
Zgodnie z art. 22g ust. 11 ustawy PIT, w razie, gdy składnik majątku jest współwłasnością podatnika, wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku. Zasada ta nie ma jednak zastosowania do składników majątku stanowiących wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.