01.07.2013 r.
4 min

Uchwała NSA w sprawie gminnych jednostek budżetowych

Ekspert KIP

Skopiuj link
01.07.2013r.
4 min

NSA podjął następującą uchwałę: w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług.

Kanwą uchwały były dwie interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21.03.2011 r. Nr ILPP1/443-1325/10-2/BD oraz ILPP1/443-1325/10-3/BD wydane w wyniku następujących pytań Gminy Wrocław, czy:

  1. „W praktyce możliwe i dopuszczalne są dwa tryby rejestracji Gminy i jej jednostek budżetowych dla celów VAT, tj. Gmina wraz z jej jednostkami budżetowymi może być zarejestrowana jako jeden podatnik VAT łącznie (w takim przypadku deklaracja VAT Gminy obejmuje wszystkie czynności opodatkowane, realizowane przez Gminę i jej jednostki budżetowe) lub Gmina i jej jednostki budżetowe będą zarejestrowane odrębnie dla celów VAT. Ostateczna decyzja co do sposobu rejestracji dla celów VAT należy do Gminy oraz jej jednostek budżetowych i będzie uzależniona m. in. od organizacji wewnętrznej Gminy, w szczególności stopnia samodzielności jednostek budżetowych określonego w statucie”.
  2. „W przypadku, gdy odpowiedź na pytanie pierwsze jest negatywna, Gmina prosi o potwierdzenie, że jedynym prawidłowym sposobem zarejestrowania Gminy i jej jednostek budżetowych dla celów VAT jest rejestracja pod jednym numerem NIP i posługiwanie się jednym numerem NIP nadanym Gminie."

W ww. interpretacjach organu podatkowego stwierdzono, że „nie są możliwe i dopuszczalne proponowane przez Wnioskodawcę dwa tryby rejestracji dla celów podatku VAT, tj. Gminy i jej jednostek budżetowych, uzależnione m. in. od organizacji wewnętrznej Gminy, czy stopnia samodzielności jednostek budżetowych określonego w ich statutach. O samodzielności prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki budżetowe Gminy nie może bowiem przesądzać autonomiczna decyzja Gminy, ale obiektywne kryteria. W kontekście powyższego za nieprawidłowe należy również uznać stanowisko Gminy, iż jedynym prawidłowym sposobem będzie zarejestrowanie dla celów podatku VAT Gminy i jej jednostek budżetowych pod jednym numerem identyfikacji podatkowej i posługiwanie się NIP nadanym Gminie”. Oraz, że „jednostki organizacyjne Gminy co do zasady są odrębnymi od Gminy podatnikami podatku od towarów i usług, jednakże ustalenie, czy w konkretnym przypadku jednostka taka rzeczywiście spełnia definicję podatnika podatku od towarów i usług określoną w art. 15 ust. 1 ustawy, możliwe jest tylko w odrębnym postępowaniu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie tej jednostki”.

Gmina złożyła na ww. interpretacje skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, który wyrokami z dnia 25.10.2011 r. sygn. akt I SA/Wr 1147/11 oraz I SA/Wr 1148/11 oddalił skargi Gminy.

Gmina na ww. wyroki wniosła skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrując sprawy doszedł do przekonania, że ujawnia się w niej zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, które skład orzekający postanowił przedstawić do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów.

Wydana przez NSA uchwała spowoduje znaczne komplikacje podatkowe dla jednostek samorządu terytorialnego. Będzie ona oznaczała konieczność ujednolicenia ewidencji dla celów VAT w gminach, jak i jej jednostkach budżetowych. Uchwała spowoduje niewątpliwie zmianę współczynnika dla celów odliczania podatku naliczonego. W większości przypadków przyczyni się do zwiększenia odliczenia podatku naliczonego od towarów nabywanych przez gminy, które następnie przekazywały je do jednostek budżetowych wykonujących działalność opodatkowaną. Uchwała pominęła natomiast zakłady budżetowe oraz jednostki budżetowe skarbu państwa, co oznacza, że są one w dalszym ciągu podatnikami VAT.

Zobacz szkolenia: