Comiesięczny termin składania JPK_VAT jest niezależny od okresu za który podatnicy składają deklaracje VAT – miesiąc, czy kwartał. Przesyłanie JPK_VAT nie zwalnia podatników z obowiązku składnia miesięcznych lub kwartalnych deklaracji VAT.
Należy pamiętać, że nie jest możliwe składanie równocześnie więcej niż jednego pliku JPK_VAT za ten sam okres rozliczeniowy np. z tytułu wykonywania odrębnych działalności gospodarczych (np. produkcyjnej i usługowej), czy też niedopuszczalne jest składanie odrębnych plików JPK_VAT dla oddziałów jednej firmy.
Podatnicy, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (zwolnieni podmiotowo albo przedmiotowo) nie mają obowiązku składania JPK_VAT.
Podczas składania JPK mogą się pojawić następujące komunikaty o błędach, określające niewłaściwe zakończenie procesu przetwarzania pliku:
401 – Weryfikacja negatywna – dokument niezgodny ze schematem XSD
403 – Dokument z niepoprawnym podpisem
404 – Dokument z nieważnym certyfikatem (użyto niewłaściwego certyfikatu do szyfrowania lub jego brak)
405 – Dokument z odwołanym certyfikatem
406 – Dokument z certyfikatem z nieobsługiwanym dostawcą
407 – Przesłałeś duplikat dokumentu. Numer referencyjny oryginału to XXXXXXXX
408 – Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie
409 – Dokument zawiera niewłaściwą ilość i/lub rodzaj elementów
410 – Przesłane pliki nie są prawidłowym archiwum ZIP
411 – Błąd podczas scalania dokumentu (dokument nieprawidłowo podzielony)
412 – Dokument nieprawidłowo zaszyfrowany
413 – Suma kontrolna dokumentu niezgodna z deklarowana wartością
414 – Suma kontrolna części dokumentu (pliku ……. ) niezgodna z deklarowaną wartością
415 – Przesłany rodzaj dokumentu nie jest obsługiwany w systemie.
Potwierdzeniem złożenia JPK_VAT będzie uzyskanie UPO – Urzędowego Poświadczenia Odbioru.
Wojciech Zajączkowski