Usługi drogowego transportu towarów mogą być opodatkowane różnymi stawkami VAT: 23% lub 0%. Stosowanie właściwych stawek VAT zależy od rodzaju wykonywanego transportu. Jeśli jest to transport międzynarodowy – wówczas obowiązuje stawka VAT 0% (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT). Natomiast w sytuacji, gdy świadczony transport towarów rozpoczyna się i kończy odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich wówczas stanowi on wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego.
Polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę transportu towarów na rzecz innego polskiego podatnika z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego lub odwrotnie, przysługuje prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0 % pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora). Transport wykonywany przez podatnika powinien odbywać się w sposób ciągły, a ewentualne przystanki/przeładunki mogą mieć charakter wyłącznie techniczny i wynikać z warunków transportu.
Również w odniesieniu do świadczonych na rzecz podatników krajowych, konsumentów krajowych oraz konsumentów zagranicznych, usług spedycji związanych z transportem towarów spoza Unii Europejskiej do Polski (uznanych za usługi transportu międzynarodowego), jeśli podatnik posiada dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy, to ma prawo do zastosowania stawki 0 % VAT, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy VAT.
Jeżeli przewożone towary mają charakter towarów importowanych, wówczas dowodem świadczenia usług transportu jest dodatkowo dokument potwierdzony przez właściwy organ celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Brak dokumentu celno-skarbowego jednoznacznie wskazującego wliczenie wartości świadczonych usług do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, oznacza, że podatnik nie ma o prawa do opodatkowania świadczonych usług transportu stawką VAT 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 VATU. Zastosowana powinna być wówczas stawka 23% VAT. W przypadku firm pośredniczących w transporcie na dokumencie celno-skarbowym powinny być wskazane faktury firm potwierdzające wliczenie do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów – usługi transportu. Stanowisko to potwierdza m.in. interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2024 r., sygn.. 0112-KDIL1-3.4012.137.2024.2.KK.
Podatnicy mogą mieć również problem z opodatkowaniem transportu tych importowanych towarów, które zwolnione są z należności celnych. W takiej bowiem sytuacji nie będą oni w posiadaniu dokumentów celnych potwierdzających fakt wliczenia świadczonych usług do podstawy opodatkowania z tytułu importu usług, gdyż import ten będzie zwolniony z opodatkowania.