Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Podatnik świadczy usługi transportu kolejowego towarów. Podatnik świadczy usługi transportu kolejowego towarów na terytorium kraju również w sytuacji, gdy ta usługa transportowa stanowi część usługi transportu międzynarodowego związanego z importem towarów, tj. gdy przewóz towarów odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Wówczas usługa transportowa świadczona jest przez Podatnika w ramach usługi transportu międzynarodowego na odcinku od kolejowego przejścia granicznego na granicy kraju (granica UE) i kończy w miejscu przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Usługobiorcami usług są zarejestrowani w Polsce czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Potwierdzonym przez urząd celny dokumentem, z którego ewentualnie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów w sytuacji transportu kolejowego importowanych towarów jest jednolity dokument administracyjny SAD. Jednoznaczność wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, w ocenie Podatnika, ma miejsce wówczas, gdy wartość usługi wyspecyfikowana jest w treści dokumentu SAD jako część składowa podstawy opodatkowania z tytułu importu transportowanych towarów. Jeżeli jednak Podatnik nie dysponuje dokumentem SAD potwierdzonym przez urząd celny, albo z dokumentu SAD potwierdzonego przez urząd celny nie wynika jednoznacznie fakt wliczenia wartości usługi transportu kolejowego świadczonej przez Podatnika do podstawy opodatkowania transportowanych towarów, czyli gdy wartość usługi nie jest wymieniona (powołana) w dokumencie SAD, Podatnik nie kwalifikuje usługi transportowej jako części usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, uznaje usługę transportową za odrębną usługę transportową świadczoną na terytorium kraju i stosuje w takiej sytuacji krajową stawkę podstawową podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym Podatnik zadał następujące pytanie: czy w opisanym stanie faktycznym postępuje prawidłowo opodatkowując stawką podstawową podatku od towarów i usług świadczone usługi transportowe, jeżeli transportowi importowanych towarów towarzyszy potwierdzony przez urząd celny dokument SAD, ale w dokumencie tym z wartości celnej jako podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów nie jest wyodrębniona wartość usługi Podatnika (usługi transportowej).
Zdaniem Podatnika w sytuacji, kiedy transportowi importowanych towarów towarzyszy potwierdzony przez urząd celny dokument SAD, lecz w dokumencie tym w ramach wartości celnej jako podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów nie jest wyodrębniona wartość usługi transportowej na terytorium kraju, Podatnik nie ma prawa do zastosowania stawki opodatkowania obniżonej do wysokości 0%, a w związku z tym ma obowiązek zastosowania stawki podstawowej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe. Wskazał, że w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
b. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
- towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
- towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (…).
Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika zatem, iż usługa międzynarodowego transportu towarów importowanych lub transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem posiadania przez podmiot świadczący ww. usługę dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy to jest listu przewozowego oraz potwierdzonego przez urząd celny dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Do oceny, iż usługa transportu importowanych towarów na terytorium kraju stanowi część usługi transportu międzynarodowego, Podatnika jako przewoźnika na terytorium kraju uprawnia zbiór dokumentów stanowiących dowód świadczenia usługi transportu międzynarodowego. Są to:
a. list przewozowy (kolejowy dokument spedytorski) stosowany w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
b. faktura wystawiona przez Podatnika jako przewoźnika importowanego towaru za usługę transportową transportu kolejowego na terytorium kraju na odcinku od granicy kraju do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju,
c. dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Gdy Podatnik dysponuje łącznie dowodami powołanymi pod lit. a) do c) (w tym dokumentem SAD z wyspecyfikowaną wartością usługi transportowej wliczonej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów), kwalifikuje usługę transportową transportu kolejowego od granicy kraju (granicy UE) do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju jako część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych i w konsekwencji do opodatkowania tych usług podatkiem od towarów i usług stosuje stawkę podatku obniżoną do 0%.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Podatnik na dowód świadczenia usług transportu kolejowego towarów na terytorium kraju i stanowiącego część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, nie posiada dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynikałby fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, wówczas nie jest uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej usługi. Zatem świadczone usługi transportu towarów importowanych podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23 %.
Zobacz szkolenie: