Już 28 listopada BEZPŁATNA konferencja online: „Optymalne podatki a bezpieczny biznes”

Szczegółowa agenda wydarzenia na stronie naszego partnera – Expert4you. Zapraszamy TUTAJ

Podatki
26.10.2023 r.
4 min

Skutki podatkowe wydania i otrzymania przez firmę karty podarunkowej

dr Małgorzata Rzeszutek

Doradca podatkowy

Skopiuj link
Podatki
26.10.2023r.
4 min

Karta podarunkowa to jedna z bardziej popularnych form podziękowania klientowi za dotychczasowe zakupy dokonane w wybranej firmie. Karta jest substytutem pieniądza i umożliwia jedynie dokonanie zapłaty za świadczenia zrealizowane w przyszłości, które będą polegały na wydaniu towarów lub wykonaniu usługi w ramach działalności gospodarczej. Samo wydanie karty podarunkowej nie jest wydaniem towaru ani świadczeniem usługi. Wynikające z otrzymanej karty podarunkowej uprawnienia, niekoniecznie muszą zostać w przyszłości zrealizowane. Przychód powstanie dopiero w dniu wydania towarów, tj. w dniu realizacji karty przez klienta.

Natomiast, w przypadku nabycia towaru lub karty podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie np. za symboliczną złotówkę po stronie otrzymującego nie powstanie przychód podatkowy z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia w przypadku udziału w danej promocji sprzedawcy, niezależnie od okoliczności czy sprzedaż dotyczy podmiotów powiązanych, czy niepowiązanych. Nieco inaczej będzie wyglądać sytuacja, w przypadku, gdy karta jako nagroda zostanie w danej promocji wydana nieodpłatnie. Będzie wówczas generować po stronie otrzymującego przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia, który samodzielnie będzie musiał opodatkować podatkiem dochodowym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Sprzedawanie towaru za 1 zł na podstawie stosowanej akcji promocyjnej, przy jednoczesnym zwiększeniu obrotów sprzedawcy, uznawane jest za zachowanie ekwiwalentności w tak dokonywanej transakcji z nabywcą. Po stronie nabywcy nie można mówić o powstaniu przychodu podatkowego z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia, gdy otrzymuje on możliwość zakupu towaru po symbolicznej złotówce wskutek wzięcia udziału w promocji sprzedawcy i spełnienia warunków zastrzeżonych w regulaminie promocji (np. interpretacja o sygnaturze 0111-KDIB1-2.4010.207.2022.1.MZA – Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24.06.2022 r.).

Podobnie bon/voucher co do zasady traktowany jest jako forma środka płatniczego. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy CIT, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Przychód z tytułu niewykorzystanych kwot zakupionych bonów powstanie z upływem terminu ważności danego bonu wynikającym z regulaminu akcji promocyjnej. Takie podejście potwierdzają również organy podatkowe (np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3.11.2021 r. 0111-KDIB1-3.4010.410.2021.4.JKT).

W tym dniu otrzymane od kontrahenta środki pieniężne za wydanie karty i niewykorzystane przez klienta na zakupy uzyskają cechę definitywności, powiększając tym samym majątek obrotowy wydającego kartę i w tym dniu będzie on zobowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego (pismo z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.387.2023.4.MF).

Natomiast, w sytuacji, gdy klient nie zrealizuje karty przedpłaconej posiadającej z góry określony termin ważności np. 6 czy 12 miesięcy, momentem rozpoznania przychodu podatkowego będzie dzień, w którym upłynął termin wyznaczony na jej realizację (dzień przekształcenia się przedpłaty w definitywne przysporzenie majątkowe).