Dyrektywa DAC-7 została implementowana do polskiego porządku prawnego na mocy ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Dyrektywa ta ma na celu przeciwdziałanie sytuacjom, w których osoby formalnie nieprowadzące działalności gospodarczej, a które powinny być uznane za przedsiębiorców ze względu na charakter swojej działalności oraz sposób uzyskiwania przychodów, ukrywają osiągane dochody. Jednocześnie dyrektywa zmierza do usprawnienia wymiany informacji podatkowych między organami podatkowymi państw członkowskich Unii Europejskiej oraz do ograniczenia liczby równoległych postępowań dotyczących tych samych platform cyfrowych, jakie są inicjowane przez różne organy podatkowe.
Dyrektywa DAC7 koncentruje się na pojęciu „platformy”, które zostało również zawarte w art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji zgodnie z którym, ilekroć jest mowa o platformie rozumie się przez to:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
– które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Polskie firmy mają liczne wątpliwości czy poprzez oferowane przez nich aplikacje posiadają status operatora platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy oraz czy będzie na nich ciążył obowiązek raportowania, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy. Raporty, które są przekazywane do Szefa KAS, zawierają dane identyfikacyjne sprzedawcy, który w danym roku korzystał z konkretnej platformy oraz liczbę dokonanych przez niego stosownych czynności wraz z uzyskaną wartością wynagrodzenia. W zakresie sprzedaży towarów raportowaniu podlegają sprzedawcy, którym operator platformy umożliwił w ciągu roku kalendarzowego wykonanie co najmniej 30 transakcji lub którym wypłacono lub uznano w tym okresie wynagrodzenie przekraczające równowartość 2000 euro.
Obowiązek przekazywania Szefowi KAS informacji spoczywa wyłącznie na raportujących operatorach platform. Operator platformy, w celu gromadzenia informacji, jest jednak uprawniony do wystąpienia do sprzedawcy o jego dane identyfikacyjne. Dane, które operatorzy są zobowiązani zbierać i przekazywać, obejmują m.in. poniższe informacje o użytkownikach:
- dane identyfikacyjne sprzedawcy, takie jak imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub inne dane potwierdzające tożsamość;
- informacje o przychodach uzyskanych w wyniku działalności na platformie cyfrowej;
- rodzaj prowadzonej działalności (np. sprzedaż towarów, świadczenie usług transportowych lub wynajem nieruchomości);
- szczegóły dotyczące rachunku bankowego, na który przelewane są środki.
W celu ułatwienia wypełniania obowiązków przez operatorów platform, w ubiegłym roku KAS przygotowała i udostępniła narzędzia wspierające. Są to:
- aplikacja WEB DPI, która umożliwia wypełnienie formularzy DPI-FR, DPI-IS i ich wizualizację,
- komponent Wymiany Danych, który umożliwia przesłanie formularzy DPI-FR, DPI-IS.
Raportowanie odbywa się w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował podmiot jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.