07.09.2015 r.
6 min

Projekty zmiany rozporządzeń w podatku VAT

Ekspert KIP

Skopiuj link
07.09.2015r.
6 min

Pierwszy z nich dotyczy projektowanych zmian w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (Dz. U. z 2015 r. poz. 72 i 514).

W związku z zawartym przez Polskę i Stany Zjednoczone porozumieniem wykonawczym do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącym zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych podpisanym w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz. 817), siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych oraz wykonawcom kontraktowym sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych przysługiwać będzie zwrot podatku od dokonywanych na terytorium kraju zakupów towarów i usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych do ich wyłącznego użytku lub służących do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej.

Siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych przebywającym na terytorium kraju przysługuje, co do zasady, zwolnienie od podatku z tytułu nabycia towarów i usług przeznaczonych do wyłącznego użytku tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej (tzw. zwolnienie bezpośrednie), tj. stawka podatku 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. poz. 1719). Jednakże projektowane rozporządzenie umożliwia siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych i wykonawcom kontraktowym sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, w przypadku, gdy dojdzie do konieczności zapłaty podatku VAT w związku z wystawieniem faktury z wykazanym podatkiem, zwrócenie się o zwrot tego podatku (tzw. zwolnienie pośrednie).

Zwrot podatku ww. podmiotom będzie następował na ich wniosek składany do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Regulacje projektowanego rozporządzenia określają dane, które winien zawierać wniosek oraz listę dokumentów towarzyszących wnioskowi o zwrot podatku. Zwrot podatku dokonywany będzie przez Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście w złotych polskich na rachunek wskazany we wniosku, co do zasady, w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania przez ww. organ skarbowy.

Zwrot podatku ww. podmiotom nie będzie przysługiwał, gdy przy sprzedaży zastosowano stawkę podatku w wysokości 0%.

Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Drugi z projektów dotyczy zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących  (Dz.U. poz. 1544). W załączniku do rozporządzenia stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania po poz. 28 dodaje się poz. 28a w brzmieniu „Usługi wykonywane przez komornika sądowego w ramach czynności egzekucyjnych lub innych czynności przekazanych do kompetencji komornika sądowego na podstawie odrębnych przepisów”.

Zdaniem projektodawcy specyfika wykonywanych przez komorników usług (w ramach czynności egzekucyjnych lub innych czynności przekazanych do jego kompetencji na podstawie odrębnych przepisów) uzasadnia zwolnienie tych usług z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wydanie rozporządzenia związane jest z interpretacją ogólną Ministra Finansów z 9 czerwca 2015 r. sygn.: PT1.050.1.2015.LJU.19 w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez komorników sądowych. Interpretacją tą zmieniono dotychczasowe stanowisko wyrażone w interpretacji ogólnej z 30 lipca 2004 r. sygn.: PP10-812-802/04/MR/1556PP, zgodnie z którym komornicy sądowi nie byli uznawani za podatników VAT, nie płacili zatem od wykonywanych przez siebie czynności, w szczególności egzekucyjnych, podatku VAT.

W interpretacji z 9 czerwca 2015 r. stwierdzono, że wykonywane przez komorników czynności należy uznać za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Konsekwencją powyższego jest wynikający z art. 111 ust. 1 ustawy obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przez komorników sądowych w sytuacji, gdy usługi będą wykonywane przez nich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wykonując usługi na rzecz tych podmiotów komornik powinien podlegać ogólnym zasadom stosowania kas rejestrujących. Wprowadzone zwolnienie w zakresie wskazanych czynności zwolni komorników z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Celem umożliwienia dostosowania się do nowych zasad opodatkowania w związku z ww. interpretacją ogólną Ministra Finansów z 9 czerwca 2015 r. komornicy zostali objęci ochroną prawną polegającą na zwolnieniu ich z obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanych przez nich czynności do końca września br.

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 października 2015 r.

oprac.: Wojciech Zajączkowski

źródło: www.rcl.gov.pl