Konieczność wydania projektowanego rozporządzenia związana jest z ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35). Zgodnie z art. 13 tej ustawy dotychczasowe przepisy wykonawcze do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późno zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT” zachowują moc prawną do dnia wejścia w życie delegacji ustawowych w brzmieniu nadanym ww. ustawą nowelizującą, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
Z uwagi na to, iż obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 i 362), zwane dalej „rozporządzeniem z dnia 4 kwietnia 2011 r.” z mocy prawa przestanie obowiązywać z dniem l stycznia 2014 r., w miejsce rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. wydane zostaną nowe rozporządzenia.
W związku z powyższym, przygotowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest wykonaniem przez Ministra Finansów fakultatywnych delegacji ustawy o VAT, zawartych w art. 28o i 92 ust. 1 pkt 3.
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia są kontynuacją obecnych rozwiązań zawartych w rozdziałach 3, 8 i 9 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Projekt rozporządzenia zawiera 5 rozdziałów.
I. Rozdział 1 rozporządzenia zawiera przepisy ogólne, które określają przedmiot regulacji zawartych w rozporządzeniu.
Regulacje w tym zakresie stanowią częściowe powtórzenie przepisów zawartych w rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Przepisy niniejszego rozdziału zawierają również „słowniczek pojęć”, który ma przede wszystkim ułatwić podatnikom posługiwanie się przepisami tego rozporządzenia.
II. Przepisy rozdziału 2 projektu rozporządzenia określają w inny niż w ustawie sposób miejsce świadczenia przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego.
Regulacje w tym zakresie stanowią zasadniczo powtórzenie przepisów zawartych w rozdziale 3 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. W § 3 w dodanym ust. 2 doprecyzowano jedynie, że szczególne regulacje dotyczące określenia miejsca świadczenia w przypadku usług międzynarodowego transportu osób lub towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, wykonywanego środkami transportu morskiego lub lotniczego, nie naruszają przepisów obowiązujących w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Doprecyzowanie to ma na celu wskazanie, iż uproszczenie stosowane dla podatku od towarów i usług polegające na szczególnym określeniu miejsca świadczenia przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego nie zwalnia podatnika z obowiązków w innych państwach członkowskich, jeśli takie obowiązki powstaną.
III.W rozdziale 3 projektu rozporządzenia określono przypadki, gdy kwota podatku naliczonego może być zwrócona podmiotom dokonującym nabycia (importu) towarów lub usług, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy tego rozdziału umożliwiają zwrot podatku naliczonego podatnikom dokonującym nabycia towarów w określonych przypadkach. Rozwiązanie to pozwala odzyskiwać uiszczony przy imporcie podatek naliczony od towarów wywiezionych następnie w związku z ich reklamacją oraz od towarów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej w celu ich uszlachetnienia, przetworzenia lub przerobu, które następnie będą wywiezione poza Unię Europejską. Zwrot podatku naliczonego przysługuje również instytucjom lub organom Unii Europejskiej posiadającym siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium kraju, z tytułu nabycia przez nie towarów do celów służbowych tych instytucji.
Proponowane w tym zakresie regulacje są kontynuacją obecnych rozwiązań zawartych rozdziale 8 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Drobne zmiany w stosunku do dotychczasowych przepisów dotyczących zwrotu podatku w związku z ponownym wywozem towarów poza terytorium UE (§ 5 ust. 1, ust. 2 pkt 5 i ust. 8 pkt 1 i 2 projektu rozporządzenia) mają umożliwić rozpoczynanie przez podatników procedury wywozu towarów nie tylko na terytorium Polski, ale również na terytorium innego państwa członkowskiego UE (co odpowiada znowelizowanej definicji eksportu zawartej w ustawie o VAT).
IV. Przepisy projektowanego rozdziału 4 rozporządzenia określają przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona podatnikom dokonującym nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
W porównaniu do poprzedniego rozporządzenia w obecnym rozporządzeniu nie zostały zawarte rozwiązania dotyczące:
– zwrotu podatku z tytułu nabycia w kraju lub importu towarów i usług przez podmioty, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego Programu § 27 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Program Sapard w założeniu miał służyć procesom przekształceń strukturalnych na wsi w krajach kandydujących do Unii Europejskiej.
Zawieranie umów z beneficjentami Programu w Polsce zakończone zostało w 2004 r., zaś w 2006 r. została zakończona wypłata środków finansowych beneficjentom Programu;
– zwrotu podatku w związku z nabyciem towarów i usług dokonywanym od zarejestrowanych podatników przez nierezydentów niebędących zarejestrowanymi podatnikami, w przypadku nabycia przez nich opodatkowanych towarów i usług związanych z realizacją umów przedakcesyjnych – określanych jako umowy współpracy bliźniaczej (twinningowe) zawartych pomiędzy organami administracji państwowej Rzeczypospolitej Polskiej a organami administracji poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej – § 28 – § 34 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Według informacji uzyskanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, wydatkowanie środków w ramach ww. umów twinningowych zostało zakończone w 2008 r.
Ww. uregulowania należy uznać za zbędne, jako że nie mają już miejsca przypadki, do których mogłyby one mieć zastosowanie.
Uregulowania zawarte w projektowanym § 8 – § 12 rozporządzenia, dotyczące zwrotu podatku w przypadku nabycia towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, są w większości kontynuacją istniejących rozwiązań zawartych w rozdziale 9 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. (§ 22 – § 26). Wprowadzono jedynie zmiany mające na celu ujednolicenie nomenklatury i jej dostosowanie do przepisów w zakresie wystawiania faktur, które nie posługują się pojęciem oryginału faktury i nie nakładają obowiązku dokumentowania niektórych kategorii sprzedaży fakturą wewnętrzną. Brak wskazania na oryginał nie oznacza, że podatnik w celu otrzymania zwrotu nie powinien legitymować się oryginalnym dokumentem.
V. Rozdział 5 projektowanego rozporządzenia zawiera przepisy przejściowe i końcowe. Do rozdziału tego zostały przeniesione przepisy przejściowe znajdujące się w § 39 ust. 2 i 3 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., które mogą mieć jeszcze zastosowanie w odniesieniu do mogących się pojawić stanów faktycznych, objętych regulacjami tych przepisów przejściowych. Dotyczy to spełnienia warunku:
– posiadania zaświadczenia, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
– dołączenia do wniosku zaświadczenia o zarejestrowaniu umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
VI. Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem l stycznia 2014 r.
źródło: www.legislacja.rcl.gov.pl