24.03.2014 r.
6 min

Projekt rozporządzenia w sprawie pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej

Ekspert KIP

Skopiuj link
24.03.2014r.
6 min

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Stanowi on realizację delegacji ustawowej zawartej w art. 86a ust. 16 ustawy o podatku VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r. Zgodnie z tym przepisem minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, inne niż określone w ust. 9 pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 4 pkt 2, uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, wymagania dla tych pojazdów samochodowych oraz dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, uwzględniając specyfikę ich konstrukcji oraz ich zastosowanie, a w przypadku pojazdów mających więcej niż jeden rząd siedzeń – również wymóg, aby dopuszczalna masa całkowita była większa niż 3 tony.

W katalogu pojazdów specjalnych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika określonym wart. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. wskazano następujące pojazdy: agregat elektryczny/spawalniczy, do prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych oraz żuraw samochodowy. Wymieniona grupa pojazdów to pojazdy, których konstrukcja bezdyskusyjnie wyklucza ich użycie do celów prywatnych lub powoduje, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny.

W § 2 projektowanego rozporządzenia rozszerzono ww. katalog pojazdów specjalnych o pojazdy o przeznaczeniach: pogrzebowy i bankowóz (wyłącznie typu A lub B). Wskazane pojazdy z uwagi na określone w odrębnych przepisach wymagania techniczne i sanitarne mogą zostać uznane za pojazdy, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów prywatnych lub powoduje, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny. Z uwagi na to, że określony projekcie rozporządzenia katalog może obejmować jedynie takie pojazdy, których konstrukcja zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne uznano, że bankowozy typu C nie zostaną umieszczone w tym katalogu. Brak w ww. katalogu bankowozów typu C nie oznacza, że wydatki związane z takimi pojazdami nie mogą korzystać z prawa do pełnego odliczenia podatku VAT. Należy bowiem zauważyć, że po spełnieniu warunków wskazanych wart. 86a ust. 4 pkt l ustawy o VAT w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. podatnicy wykorzystujący bankowozy typu C wyłącznie do działalności gospodarczej będę mieli prawo do 100% odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z tymi pojazdami. W takim przypadku podatnicy będą obowiązani wykazać, że sposób wykorzystywania bankowozu typu C określony w ustalonych przez podatnika zasadach jego używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza użycie tego pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Z uwagi na zakres delegacji w przypadku gdy pojazdy wymienione w projektowanym rozporządzeniu będą miały więcej niż jeden rząd siedzeń będzie musiał być spełniony warunek, że dopuszczalna masa całkowita pojazdu będzie większa niż 3 tony.

Niestety oznacza to, że karawan o dopuszczalnej masie całkowitej do 3 ton posiadający dwa rzędy siedzeń (do przeniesienia trumny koniecznych jest 4 żałobników) będzie samochodem z pełnym odliczeniem, o ile będzie prowadziło się dla tego samochodu stosowną ewidencję wskazaną w art. 86a ust. 6 ustawy o VAT w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. Jaki jest cel prowadzenia ewidencji dla karawanów, które do celów prywatnych trudno wykorzystać (mało bowiem prawdopodobne, aby właściciel zakładu pogrzebowego chciał udać się na urlop TAKIM samochodem służbowym), wie tylko ministerstwo finansów.
Fakt umieszczenia w katalogu pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika pojazdów specjalnych o przeznaczeniach: pogrzebowy i bankowóz powoduje, że w stosunku do tych pojazdów nie będzie obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz składania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego informacji o tych pojazdach.

W § 3 projektowanego rozporządzenia wskazano, że pojazdy specjalne określone w projekcie mają spełniać wymagania techniczne i sanitarne określone odpowiednio w:

  1. § 4 pkt l rozporządzeniu z dnia 27 grudnia 2007 r. Ministra Zdrowia w sprawie wydawania pozwoleń i zaświadczeń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich (Dz. U. Nr 249, poz. 1866) – w przypadku pojazdu pogrzebowego oraz
  2. załączniku nr 3 lub w załączniku nr 4 do rozporządzeniu z dnia 7 września 2010 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. Nr 166, poz. 1128, z późno zm.) – odpowiednio w przypadku bankowozu typu A lub B.

Dokumentami potwierdzającymi spełnienie wymagań dla ww. pojazdów specjalnych będą dokumenty wydane zgodnie z przepisami o ruchu drogowym – analogicznie jak dla pozostałych pojazdów specjalnych wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 lutego 2014 r.

Interesujące, że w projektowanym rozporządzeniu zabrakło samochodów do zimowego utrzymania dróg, do oczyszczania dróg, czy pomocy drogowej. Tu też należy się zastanowić, czy rzeczywiście są to pojazdy, które potencjalnie mogą być przez podatników wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza. Odpowiedź wydaje się jednoznaczna. Brak tych pojazdów w ww. rozporządzeniu oznacza, że również dla tych pojazdów konieczna będzie ewidencja.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 kwietnia 2014 r.

Na podstawie materiałów www.rcl.gov.pl
opracował Wojciech Zajączkowski