Już 28 listopada BEZPŁATNA konferencja online: „Optymalne podatki a bezpieczny biznes”

Szczegółowa agenda wydarzenia na stronie naszego partnera – Expert4you. Zapraszamy TUTAJ

Podatek CIT / Podatek PIT / Podatki i procedury podatkowe
31.10.2024 r.
4 min

Podatkowe rozliczenie pomocy de minimis

dr Małgorzata Rzeszutek

Doradca podatkowy

Skopiuj link
Podatek CIT / Podatek PIT / Podatki i procedury podatkowe
31.10.2024r.
4 min

Pomoc de minimis to szczególny rodzaj wsparcia udzielanego przez państwo przedsiębiorcom, uregulowanego przez przepisy wspólnotowe. Nie wszyscy podatnicy wiedzą jednak, które formy wsparcia podatkowego wliczane są do limitu tej pomocy. W 2024 r. zwiększono wartość maksymalnej pomocy de minimis, z jakiej może skorzystać przedsiębiorca w okresie 3 lat. Od tego roku limit pomocy de minimis został zwiększony do 300 000 euro dla większości przedsiębiorstw. Jeśli firma uzyska wsparcie, które przekracza dozwolony limit 300 000 euro, musi liczyć się z koniecznością zwrotu nadwyżki wraz z odsetkami a niekiedy nawet zapłatą grzywny. Przedsiębiorcy powinni prowadzić ewidencję otrzymanej pomocy de minimis w celu monitorowania łącznej wartości otrzymanego wsparcia i zapewnienia, że nie zostaną przekroczone ustawowe limity pomocy de minimis.

Z treści przepisów ustaw o podatku dochodowym nie wynika, że dany rodzaj pomocy de minimis, otrzymanej przez podatnika stanowi przychód (dochód), a co za tym idzie podatnik nie jest zobowiązany pomocy tej wykazywać w swoich przychodach (dochodach) do opodatkowania. Stanowisko to zaprezentowane zostało m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KiS z 14 kwietnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.49.2020.1.MR.

Przypomnijmy, jakie ulgi podatkowe są wliczane w pomoc de minimis. Po pierwsze, fundusz utworzony na cele inwestycyjne zgodnie z art.15 ust. 1hb ustawy CIT. Podatnik jest zobowiązany poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego o dokonaniu odpisu na fundusz inwestycyjny i zaliczeniu tego odpisu w koszty uzyskania przychodów (zaznacza odpowiednie pole w deklaracji CIT w części L).

Kolejnym przykładem jest jednorazowa amortyzacja (zgodnie z art. 16k ust. 7 ustawy CIT i art. 22k ust. 7 ustawy PIT). Amortyzacji jednorazowej w ramach pomocy de minimis można dokonać jedynie w okresie, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji księgowej środków trwałych. W sytuacji, gdy wartość początkowa środka trwałego przekracza kwotę limitu wykorzystaną na dany rok podatkowy, pozostałą niezamortyzowaną część jednostka powinna zamortyzować w kolejnym roku na zasadach ogólnych. Pomocą de minimis objęte jest również obowiązujące od 2024 roku indywidualne ustalenie stawki amortyzacji na terenie gminy zagrożonej bezrobociem (art. 16j ust. 7 ustawy CIT i art. 22j ust. 7 ustawy PIT).

Inna forma wsparcia podlegającego pod pomoc de minimis to zwrot gotówkowy przy uldze B+R wynikający z art. 18da ustawy CIT i art. 26ea ustawy PIT. Jest on alternatywą dla rozliczania kosztów kwalifikowanych w okresie sześcioletnim. Jeżeli podatnik rozpoczął prowadzenie działalności i poniósł stratę albo jego dochód był niższy od kwoty, którą mógł odliczyć – przysługuje zwrot gotówkowy dla kosztów kwalifikowanych. Jego wysokość wynika z przemnożenia nieodliczonego odliczenia i stawki podatku, która obowiązuje w roku podatkowym.

Wartość pomocy de minimis jest określana w tzw. ekwiwalencie dotacji brutto (EDB). Jest to kwota, którą otrzymałby beneficjent pomocy lub podmiot ubiegający się o nią, gdyby uzyskał pomoc w formie dotacji, bez uwzględnienia opodatkowania podatkiem dochodowym. Pomoc de minimis jest udzielana w różnym zakresie (np. dotacje, preferencyjne pożyczki, ulgi podatkowe), a więc jej wartość uzależniona jest od konkretnej formy pomocy.