Podatek CIT
19.04.2024 r.
4 min

Podatek dochodowy od transakcji z użyciem kart przedpłaconych

dr Małgorzata Rzeszutek

Doradca podatkowy

Skopiuj link
Podatek CIT
19.04.2024r.
4 min

Karta przedpłacona nadal jest popularnym narzędziem wykorzystywanym przez firmy w różnego rodzaju rozliczeniach z klientami czy pracownikami. Karta jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia, np. do otrzymania w oznaczonym terminie pewnego świadczenia lub towaru.

W momencie wydania kart terminowych (tj. takich, których termin ważności kończy się np. po 12 miesiącach od ich wydania) po stronie podatnika nie powstanie przychód podatkowy. Karta nie jest rzeczą, prawem majątkowym lub „usługą”. Wydanie karty nie stanowi więc ani wydania rzeczy, ani zbycia prawa majątkowego, ani wykonania usługi. Karta to jedynie uprawnienie, który umożliwia korzystanie z zakupu towarów do wysokości środków pieniężnych zapisanych de facto na tej karcie. Przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie wydania/dostawy towarów tj. realizacji karty przez klienta.

Stanowisko to potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 października 2018 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.285.2018.6.AP, w której stwierdzono: „Dopiero zatem zrealizowanie karty podarunkowej/vouchera (wydanie rzeczy, wykonanie usługi) będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dla Spółki. Natomiast w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje uprawnień wynikających z karty podarunkowej/vouchera, Spółka będzie miała obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości niewykorzystanej przez klienta w dniu, w którym upłynie termin ważności karty podarunkowej/vouchera”.

W tym dniu otrzymane od klienta środki pieniężne za wydanie/doładowanie karty i niewykorzystane przez klienta na zakupy uzyskają cechę definitywności, powiększając tym samym majątek obrotowy podatnika i w tym dniu będzie on zobowiązany do rozpoznania przychodu podatkowego (m.in. interpretacja Dyrektora KiS z dnia 17 listopada 2023 r., sygn.n0111-KDIB2-1.4010.368.2023.4.AJ).

Natomiast, wydatki jakie podatnik poniesie w ramach sprzedaży towaru (koszty zakupu towaru), które będą powiązane z realizacją karty podarunkowej, mogą być uznane za koszty bezpośrednio związane z przychodem i na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy CIT zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodu, co będzie miało miejsce w momencie sprzedaży towaru na podstawie opisanych kart podarunkowych.

Nie będą wykluczone z kosztów uzyskania przychodu karty przekazane pracownikom podatnika. W wydanej przez organ podatkowy interpretacji (z dnia 10 czerwca 2022 r. Dyrektor KiS, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.129.2022.4.DD) umożliwił kwalifikację do kosztów podatkowych kart dla przedstawicieli handlowych (pracowników) spółki. Wydatków tych nie należy rozpatrywać pod kątem art. 16 ust. 1 pkt 28 jako kosztów reprezentacji, ani też pod kątem art. 16 ust. 1 pkt 45 jako wydatków na działalność socjalną. Wydatki te nie są skierowane „na zewnątrz”, czyli do kontrahentów lub potencjalnych kontrahentów podatnika, lecz dotyczą pracowników.

Podatnik będzie miał również prawo do ujęcia w kosztach uzyskania przychodów całego wydatku związanego z nabyciem kart, ostatecznie sprzedanych w ramach promocji za symboliczną złotówkę, podobnie jak w przypadku gdy karta podarunkowa jako nagroda zostanie w danej promocji wydana nabywcy nieodpłatnie. Zasada ta będzie obowiązywać w przypadku, gdy podatnik tak ustaloną promocję stosuje odpowiednio dla wszystkich swoich klientów, którzy przekroczyli określony poziom zakupów, co również powinien potwierdzać regulamin promocji.