18.08.2014 r.
8 min

Odliczanie podatku z faktur wystawionych przez menedżera

Ekspert KIP

Skopiuj link
18.08.2014r.
8 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która zawarła kontrakt menedżerski z menedżerem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług zarządzania. Menedżer jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku ze świadczeniem usług zarządzania wystawia faktury. Przedmiotem umowy jest wykonywanie przez menedżera usługi zarządzania procesami produkcji w Spółce. Menedżer zobowiązany został do świadczenia usług w czasie koniecznym do ich należytego wykonania, co oznacza, że czas wykonywania umowy należy do swobodnej decyzji menedżera – oceniany jest rezultat jego działania, a nie metody działania. Menedżer oświadczył, że w okresie objętym zawartą umową, przedmiot umowy będzie realizował w sposób samodzielny, jako niezależny przedsiębiorca, w sposób ciągły z najwyższą starannością zawodową zgodnie ze standardami i potrzebami Spółki. Strony ustaliły w umowie, że do wykonania umowy menedżer angażuje wyłącznie własne zasoby rzeczowe m.in. w postaci własnego biura, komputera osobistego i telefonu. Umowa dopuszcza także możliwość wykorzystywania powierzchni biurowej Spółki.

W umowie zawarto klauzulę odpowiedzialności menedżera o treści „Zarządzający ponosi pełne ryzyko gospodarcze za działania podejmowane przez siebie w ramach niniejszej umowy – kontraktu menedżerskiego (w szczególności za szkody wyrządzone Spółce oraz osobom trzecim w wyniku uchybień i nieprawidłowości zachowań w realizacji kontraktu) zarówno wobec Zamawiającego jak i osób trzecich”. W umowie zapisano warunek zawarcia przez menedżera na własny koszt umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej mogącej powstać w związku z zarządzaniem, wobec Spółki oraz osób trzecich. Z umowy wynika także, że wywiera ona skutek prawny dopiero po przedłożeniu przez menedżera polisy ubezpieczeniowej, która stanowi integralną część zawartej przez strony umowy. Wynagrodzenie dla menedżera zostało przez Strony ustalone w formie stałego miesięcznego ryczałtu i będzie powiększone o należny podatek VAT wg. stawki obowiązującej w dniu wystawienia faktury. W umowie przewidziano możliwość dodatkowego wynagrodzenia rocznego po zakończeniu i ocenie przez Spółkę każdego roku obrotowego. Ocenie podlegać będą wskaźniki efektywności działania Zarządzającego w odniesieniu do określonych w planie techniczno-ekonomicznym produkcji na dany rok obrotowy.

Spółka zadała następujące pytanie, czy podatek VAT wynikający z faktur wystawianych przez menedżera może stanowić podatek naliczony w rozumieniu ustawy o VAT dając Spółce prawo do obniżenia podatku należnego.

Zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez menedżera za usługi zarządzania procesami produkcji w Spółce.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy VAT podatnikami podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy stanowi, że za wykonywana samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W okolicznościach niniejszej sprawy na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, zdaniem Spółki treść kontraktu menedżerskiego, którego dotyczy składany wniosek o interpretację dowodzi, że nie stworzono w nim stosunku prawnego takiego jaki zachodzi pomiędzy pracodawcą a pracownikiem w przypadku zawarcia umowy o pracę. Spółka wskazała, że w odniesieniu do czasu i miejsca wykonywania czynności objętych kontraktem pozostawia pełną swobodę działania menedżerowi. Menadżer wykonując umowę angażuje własne zasoby, a w przypadku korzystania z samochodu służbowego ponosi pełne koszty jego utrzymania, łącznie z miesięcznym ryczałtem za wynajem, uiszczanym na rzecz Spółki. Na dzień składania niniejszego wniosku menedżer zgodnie w umową, na własny koszt zawarł umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej mogącej powstać w związku z zarządzaniem. Z zawartej umowy ubezpieczeniowej wynika, że zawarł ją w związku ze świadczeniem usług na podstawie będącego przedmiotem wniosku kontraktu menedżerskiego. Z umowy ubezpieczenia wynika, że menedżer jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone zarówno Spółce jak i osobom trzecim w wyniku uchybień czy nieprawidłowości jego zachowań w realizacji zawartej umowy. Fakt ten bezsprzecznie jest spełnieniem wymogu ponoszenia przez Zarządzającego odpowiedzialności wobec osób trzecich na podstawie umowy o zarządzanie.

Tym samym, zdaniem Spółki, w niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z sytuacją, o której mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, co pozwala potwierdzić fakt, że kontrakt menedżerski będący przedmiotem niniejszego wniosku jest umową zawartą z przedsiębiorcą prowadzącym samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług zarządzania, który jest czynnym podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb VAT na podstawie przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy. Spółka uważa, że na tej podstawie ma prawo do korzystania z przepisów art. 86 ust. 1 i 2 ustawy i odliczać podatek wykazany w fakturach menedżera.

Spółka wskazała, że powyższe stanowisko jest akceptowane przez organy podatkowe jak chociażby w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak IBPP2/443-812/13/KO z dnia 13 grudnia 2013 r., interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak IPPP/443-1282/13-2/EK z dnia 2 stycznia 2014 r., w których podkreślono, że w przypadku gdy z treści zawartej umowy o zarządzanie nie wynika aby strony łączył stosunek prawny właściwy dla stosunku prawnego zachodzącego pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem, a z umowy ubezpieczeniowej menedżera wynika, że jest on ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone wobec osób trzecich i Spółki w wyniku świadczonych usług – to wykonuje on samodzielną działalność gospodarczą i jest podatnikiem VAT. Tym samym, wynagrodzenie jakie uzyskuje z tytułu kontraktu menedżerskiego podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych i powinien udokumentować je wystawiając fakturę VAT.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał stanowisko Spółki za prawidłowe i stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Spółki.

Oprac.: Wojciech Zajączkowski