18.05.2015 r.
5 min

Obowiązek opodatkowania podatkiem VAT budynku w chwili likwidacji działalności

Ekspert KIP

Skopiuj link
18.05.2015r.
5 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Podatnik będący osobą fizyczną, który zamierza w najbliższej dokonać likwidacji działalności gospodarczej. W ramach działalności gospodarczej posiada w ramach ewidencji środków trwałych budynek, który był wykorzystywany do tej działalności. Przedmiotowy budynek został nabyty jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, w ramach małżeńskiej wspólnoty majątkowej, jako budynek mieszkalny. Po pewnym czasie, po wybudowaniu tego budynku Podatnik postanowił rozpocząć działalność gospodarczą i nastąpiła zmiana sposobu użytkowania tego budynku na działalność gastronomiczną, przy czym zmiana tego użytkowania dotyczyła budynku w całości. Budynek wprowadzono do ewidencji środków trwałych na podstawie operatu szacunkowego i na podstawie tej wartości początkowej dokonywano odpisów amortyzacyjnych tego budynku. W okresie od 2002 r. do 2004 r. Podatnik poniósł również wydatki na rozbudowę, a podatek VAT od tych nakładów został odliczony. Wydatki na rozbudowę stanowiły około 34% wartości początkowej, którą ustalono według operatu szacunkowego.

Podatnik zadał pytanie, czy w momencie likwidacji działalności gospodarczej należy uiścić podatek VAT od budynku, który stanowił środek trwały wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej, a który został nabyty przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i w stosunku do którego dokonano ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej i odliczono podatek VAT od tych ulepszeń.

Zdaniem Podatnika w momencie likwidacji działalności gospodarczej należy wykazać ten budynek w spisie z natury uwzględniając te ulepszenia, ale podatek VAT należy odprowadzić tylko i wyłącznie od wartości ulepszeń.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. Organ wskazał, że w myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Ww. korekty winne być dokonane jednorazowo za okres, w którym dojdzie do zmiany przeznaczenia ww. środków trwałych, tj. w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W świetle powyższych przepisów podatek naliczony wynikający z nakładów inwestycyjnych związanych z ulepszeniem nieruchomości, których wartość przekroczyła wartość 15.000 zł, Podatnik jest zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego z tego tytułu odnośnie okresu pozostałego w jakim ulepszenie to podlega korekcie, gdyż ulepszenie to stanowi część nieruchomości. W tym przypadku okres korekty liczy się od roku, w którym ulepszenia zostały oddane do użytkowania. Skoro Podatnik poniósł wydatki na ulepszenie budynku w okresie od 2002 r. do 2004 r., to przyjąć należy, że minął już 10-letni okres korekty podatku naliczonego.

Zatem na Podatniku nie ciąży obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu zmiany sposobu użytkowania ulepszeń, poniesionych na budynek stanowiący u Podatnika środek trwały.

Tym samym stanowisko Podatnika, w myśl którego należy dokonać korekty deklaracji i zwrócić wartość podatku VAT, który był zawarty w wydatkach dotyczących ulepszenia budynku oraz stanowisko, zgodnie z którym budynek należy wykazać w wykazie składników majątkowych, które stanowią środki trwałe w momencie likwidacji działalności gospodarczej, jest nieprawidłowe.

oprac.: Wojciech Zajączkowski