Przepisy przewidują, iż co do zasady wnioski składane do Krajowego Rejestru Sądowego wiążą się z koniecznością dokonania dwóch typów opłat:
1. opłaty sądowej oraz
2. opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Przy czym ich wysokość zależy od rodzaju składanego wniosku.
Do 29 maja 2014r. obowiązujące przepisy przewidywały, iż opłata za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wynosi 250 złotych. W dniu 30 maja 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego.
Według nowych regulacji opłata za zamieszczenie w Monitorze ogłoszenia lub obwieszczenia o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego została zmniejszona – obecnie jest ona stała i wynosi 100 zł.
Opłata za zamieszczenie w Monitorze ogłoszenia lub obwieszczenia dokonywanego w toku postępowania sądowego, innego niż wymienione powyżej oraz za ogłoszenie sprawozdania finansowego w przypadkach przewidzianych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613) jest stała i wynosi 500 zł.
Opłatę za pozostałe ogłoszenia i obwieszczenia ustala się za ilość znaków, którymi są litery, cyfry, znaki przestankowe i odstępy między wyrazami, licząc po 0,70 zł za jeden znak, nie mniej niż 60 zł za ogłoszenie. W razie żądania użycia w ogłoszeniu lub w obwieszczeniu szczególnej czcionki oraz dokonania podkreśleń i wytłuszczeń, opłatę zwiększa się o 30%.
Wobec powyższego, obecnie obowiązujące opłaty za złożenie wniosku do Rejestru Przedsiębiorców KRS wynoszą:
a. opłata za wniosek o pierwszą rejestrację spółki w rejestrze przedsiębiorców – 600 zł (500 zł opłata sądowa + 100 zł ogłoszenie w MSiG);
b. opłata za wniosek o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców – 350 zł (250 zł opłata sądowa + 100 zł ogłoszenie w MSiG);
c. opłata za wniosek o wykreślenie spółki – 400 zł (300 zł opłata sądowa + 100 zł ogłoszbenie w MSiG);
d. opłata za wniosek dot. sprawozdania finansowego – 140 zł (40 zł opłata sądowa + 100 zł ogłoszenie w MSiG).
Z kolei opłaty przewidziane dla podmiotów wpisanych do Rejestru Stowarzyszeń są następujące:
a. opłata za wniosek o pierwszy wpis (dotyczy: stowarzyszeń, związków stowarzyszeń, związków zawodowych rolników indywidualnych, związków zawodowych, ogólnokrajowych związków międzybranżowych, stowarzyszeń kultury fizycznej, związków sportowych, Polskiego związku sportowego, stowarzyszeń kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym) – bez opłat
b. opłata za wniosek o pierwszy wpis (dotyczy: kółek rolniczych, rolniczych zrzeszeń branżowych, związków rolników, kółek i organizacji rolniczych, związków rolniczych zrzeszeń branżowych, cechów rzemieślniczych, izb rzemieślniczych, Związków Rzemiosła Polskiego, zrzeszeń handlu i usług, zrzeszeń transportu, ogólnokrajowej reprezentacji zrzeszeń handlu i usług, ogólnokrajowej reprezentacji zrzeszeń transportu, innych organizacji przedsiębiorców, izby gospodarczej, ogólnokrajowych zrzeszeń międzybranżowych, związków pracodawców, federacji, innych organizacji społecznych lub zawodowych) – 250zł (opłata sądowa)
c. opłata za wniosek o rejestrację podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą – 600 zł (500 zł opłata sądowa + 100 zł za ogłoszenie w MSiG;
d. opłata za wniosek o rejestrację zmian (dotyczy podmiotu wpisanego tylko w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych ZOZ, nie wpisanych do rejestru przedsiębiorców): 150 zł (opłata sądowa)
e. opłata za wniosek dotyczący sprawozdania finansowego: 40 zł (opłata sądowa)
f. opłata za wniosek o wykreślenie podmiotu z rejestru: 300 zł (opłata sądowa)
Organizacje pożytku publicznego i związki zawodowe są zwolnione od opłat.
Opłaty te powinny być wnoszone wraz z wnioskiem. Z kolei ich nieuiszczenie wiąże się z sankcją w postaci zwrotu złożonego wniosku.
Powyższa zmiana jest jednym z działań zmierzających do zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, a – w konsekwencji – do zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki.
Dorota Tarnowska