Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Natomiast na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ww. ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.
Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
- towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora),
- towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Z powyższych przepisów wynika, że podmiot, który świadczy usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych, może zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem posiadania łącznie wszystkich dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ww. ustawy, tj.:
- listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
- faktury wystawionej przez przewoźnika potwierdzającej wykonanie usługi transportowej,
- dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu międzynarodowego do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Stanowisko powyższe potwierdzają indywidualne interpretacje organów skarbowych np.: Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 stycznia 2012 r. nr IPTPP2/443-658/11-4/JN, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 czerwca 2012 r. nr IBPP2/443-271/12/WN, czy Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 września 2013 r. nr IBPP4/443-297/13/EK. Potwierdza to również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 11 marca 2009 r. sygn. akt I SA/Bk 16/09.
Brak posiadania ww. dokumentów łącznie spowoduje, że przewoźnik nie będzie uprawniony do zastosowania stawki 0% na fakturze, a w konsekwencji będzie zobligowany do opodatkowania usługi transportowej na całej trasie (państwo trzecie – Polska) stawką 23%. Natomiast dostarczenie przez zleceniodawcę przewoźnikowi dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, stanowi podstawę do zastosowania 0% stawki podatku VAT oraz jest przesłanką do dokonania korekty wystawionej faktury VAT. Korekta taka powinna zostać ujęta przez usługodawcę, co do zasady, za okres rozliczeniowy, w którym usługobiorca otrzymał fakturę korygującą – art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
Wojciech Zajączkowski