Raportowanie ma objąć tych, którzy dokonują ponad 30 transakcji rocznie lub na łączną kwotę ponad 2 tys. euro. Urzędy skarbowe mają przede wszystkim weryfikować czy sprzedający wywiązują się z obowiązków podatkowych i rozliczają w zeznaniach rocznych uzyskane z platform przychody. Dane objęte obowiązkiem sprawozdawczym będą dotyczyły także osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ale sprzedających swoje prywatne towary (ubrania, sprzęty) czy wynajmujących lokale w ramach Airbnb. Do tego czasu warto więc aby polscy podatnicy zweryfikowali czy w sposób właściwy rozliczają wpływy z platform, głównie z punktu widzenia podatku PIT i VAT.
Jeśli chodzi o sprzedaż płatnych produktów cyfrowych (takich jak np. aplikacje internetowe) za pośrednictwem platformy to stanowią one usługi elektroniczne w rozumieniu art. 7 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Dokonując sprzedaży przez platformę sprzedażową czy np. sklep z aplikacjami, to podatnik świadczący takie usługi dokonuje sprzedaży na rzecz tej platformy, a później platforma sprzedaje ją konsumentowi, chyba że ta platforma wyraźnie wskaże na dokumentach podatnika jako sprzedawcę. Co do zasady jednak, platforma nie ma możliwości wskazania podatnika jako świadczącego usługę, jeśli są przez nią zatwierdzane płatności oraz ogólne zasady i warunki świadczenia usług.
Przedsiębiorca sprzedający swoje usługi za pośrednictwem platformy pośrednio decyduje zwykle tylko o cenie sprzedawanej aplikacji, natomiast o formie i terminie realizacji usługi decydują platformy sprzedażowe. Platformy również odpowiadają w całości za przetwarzanie płatności od użytkowników od dokonanego zakupu – to platforma jest odpowiedzialna za płatność pomiędzy użytkownikiem a przedsiębiorcą. Przedsiębiorca zwykle nie ma żadnego wpływu na proces płatności, jedynie otrzymuje zbiorczy przelew za sprzedane przez platformy aplikacje, pomniejszony o należną prowizję dla platform oraz podatek VAT, w tych państwach, w których platforma odprowadza podatek VAT.
Oznacza to, że przedsiębiorca nie jest podatnikiem świadczącym usługi elektroniczne na rzecz użytkowników jako ostatecznych konsumentów. W konsekwencji, sprzedaż między przedsiębiorcą a platformami sprzedażowymi jako pośrednikami, jest transakcją B2B, dla której miejsce świadczenia należy ustalić na podstawie art. 28b ustawy o VAT. Stanowisko potwierdza m.in. Dyrektor KIS w interpretacji z 14 czerwca 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.167.2023.2.MR.
Natomiast, w przypadku sprzedaży towarów, platforma pełni funkcję tzw. operatora interfejsu elektronicznego i zarazem podmiotu pośredniczącego w transakcji sprzedaży pomiędzy właściwym dostawcą towarów a odbiorcą w UE.
dr Małgorzata Rzeszutek
doradca podatkowy