Zbliżający się koniec roku u pracodawców związany jest w wielu przypadkach z rozliczeniem dodatków finansowych dla pracowników i innych osób uprawnionych z funduszy specjalnych, takich jak Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Jednym ze świadczeń socjalnych finansowanych ze środków ZFŚS, jest świadczenie polegające na wsparciu finansowym dla pracowników w postaci świadczeń pieniężnych lub rzeczowych, przyznawanych w okresie Świąt Bożego Narodzenia.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Trzeba jednak pamiętać, że limit zwolnienia ustalony przez ustawodawcę jest jeden i dotyczy wszystkich świadczeń wypłacanych w danym roku z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i funduszy związków zawodowych, niezależnie od tego, w ilu zakładach dany pracownik jest zatrudniony i od ilu podmiotów uprawnionych (pracodawców i związków zawodowych) otrzymuje świadczenia z ww. funduszy. A więc, jeśli ze wszystkich zakładów pracy, łącznie pracownik otrzyma więcej niż określony przez ustawodawcę limit kwotowy, to nadwyżka ponad tę kwotę podlega u niego opodatkowaniu. Przy czym ustawodawca nie nałożył na podmiot (pracodawcę lub związek zawodowy) wypłacający świadczenia z funduszy wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT obowiązku monitorowania, czy pracownik uzyskał już w roku podatkowym ww. świadczenia od innego świadczeniodawcy.
Organy podatkowe potwierdziły, że karty przedpłacone zasilane pieniądzem elektronicznym powinny być uznane za świadczenie pieniężne, a w konsekwencji, świadczenie przekazane pracownikom w takiej postaci powinno korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy PIT (m.in. interpretacja Dyrektora KiS z dnia 27 września 2023 r.
0114-KDIP3-1.4011.778.2023.1.LS). Karty w postaci kart przedpłaconych zasilanych pieniądzem elektronicznym nie mogą być uznane za bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary i usługi, ponieważ nie uprawniają pracownika do wymiany na towar lub usługę bez względu na ich cenę, lecz umożliwiają dokonanie za pomocą karty rozliczenia pieniężnego w formie bezgotówkowej.
Wysokość środków przekazywanych na karty powinna być uzależniona od kryterium materialnego, wobec czego różni pracownicy powinni otrzymać karty zasilone różnymi kwotami. Często stosowanym rozwiązaniem w celu ustalenia kryterium socjalnego pracowników jest zbieranie od nich oświadczeń o sytuacji socjalnej. Pracownicy przekazują w nim m.in. informacje na temat średniej wysokości dochodów przypadających na jednego członka rodziny, liczby członków rodziny pozostających na utrzymaniu pracownika oraz inne dane, których wymaga regulamin ZFŚS. Wzór oświadczenia o sytuacji socjalnej zwykle stanowi załącznik do regulaminu ZFŚS.