Powyższy komunikat odnosi się wyłącznie do informacji podsumowujących w obrocie krajowym (VAT-27) składanych w formie elektronicznej, jednakże przyjąć należy, że dotyczy on również uzasadnień korekt informacji podsumowujących w obrocie krajowym składanych w formie pisemnej. Nie ma bowiem podstaw do różnicowania korekt informacji podsumowujących w zależności od formy ich składania. Oznacza to, że zarówno do korekt druków VAT-27 składanych elektronicznie, jak i pisemnie nie jest wymagane dołączanie uzasadnienia przyczyn korekty.
Identyczne stanowisko odnośnie korekt informacji podsumowujących w transakcjach wewnątrzwspólnotowych (VAT UEK) zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w indywidualnej interpretacji z dnia 9 marca 2012 roku nr IPTPP2/443-775/11-4/KW. Uzasadnił to tym, że ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje składania do korygowanej informacji podsumowującej pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty.
Na marginesie należy przypomnieć, że w ustawie z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1649), która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. ustawodawca znowelizował treść art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa poprzez skreślenie części przepisu nakazującego składanie korekt deklaracji wraz z dołączanym pisemnym uzasadnieniem przyczyny korekty.
Oznaczać to będzie, że od 1 stycznia 2016 r. do żadnych korekt deklaracji podatkowych (zeznań, wykazów oraz informacji, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci – art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej) nie będą musiały być dołączane pisemne uzasadnienia przyczyny korekty. Wobec braku przepisów przejściowych uzasadnienia przyczyn korekty nie będą wymagane zarówno do deklaracji złożonych przed dniem 1 stycznia 2016 r., jak i po tym dniu, pod warunkiem, że korekta deklaracji zostanie złożona od dnia 1 stycznia 2016 r.
Wojciech Zajączkowski