Z pytaniem do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która w wyniku pomyłek w numerach NIP kontrahentów, złożyła korektę informacji podsumowującej VAT UEK. Spółka wszystkie deklaracje składa drogą elektroniczną. Do każdej innej deklaracji składanej drogą elektroniczną jako korekta można dołączyć wyjaśnienie na druku ORD-ZU. Jedynym wyjątkiem jest korekta informacji podsumowującej VAT UEK. W tym przypadku nie ma możliwości napisania wyjaśnienia przyczyny takiej korekty. Mimo to Urząd Skarbowy żąda, aby dodatkowo składać w formie papierowej wyjaśnienie do korekty VAT UEK.
Zdaniem Spółki nie ma obowiązku składania jakichkolwiek wyjaśnień do informacji podsumowującej VAT UEK. Spółka stoi na stanowisku, iż jeżeli nie ma możliwości złożenia wyjaśnień w formie elektronicznej, to nie ma podstaw do żądania tych wyjaśnień od Podatnika. Reguły korekt informacji podsumowujących zostały określone wprost w ustawie o podatku od towarów i usług. Korekty takiej dokonuje się na innym formularzu niż był złożony pierwotnie i jasno z niego wynika, czego ta korekta dotyczy. Spółka stwierdziła, iż nie ma więc powodu, aby składać „ręczne” wyjaśnienie do e-deklaracji.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:
1. wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
2. wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
3. dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
4. usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca
-zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.
Według ust. 8 art. 100 ustawy, informacja podsumowująca powinna zawierać następujące dane:
1. nazwę lub imię i nazwisko podmiotu składającego informację podsumowującą oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9, który zastosował dla transakcji, o których mowa w ust. 1;
2. właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej takim podatnikiem, nabywających towary lub usługi, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
3. właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;
4. łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym również łączną wartość dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 3, łączną wartość świadczonych usług, o których mowa w ust. 1 pkt 4 – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.
W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej (art. 101 ustawy).
Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, terminu i miejsca składania oraz wzór korekty informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz przepisy Unii Europejskiej.
Powyższa delegacja zrealizowana została poprzez wydanie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 18 lipca 2011 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. nr 156, poz. 931).
Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia, określa się wzory:
1. informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2. korekty informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
W myśl art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty, zgodnie z § 2 art. 81 ww. ustawy.
Według definicji zawartej w art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, to rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
W tym miejscu należy zauważyć, że wskazane przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, regulujące kwestię korygowania deklaracji, stanowią normy lex generali. Oznacza to, że jeżeli w przepisach prawa podatkowego przewidziane zostały inne, bardziej szczegółowe przepisy regulujące ww. kwestię (lex specialis), to tym samym mają one pierwszeństwo przed normami bardziej ogólnymi (w tym przypadku przed przepisami Ordynacji podatkowej), co wynika z zasady lex specialis derogat legi generali.
Większość korekt opiera się na przepisach zawartych w ustawie Ordynacja podatkowa. Inaczej jest w przypadku informacji podsumowujących, bowiem reguły dokonania korekty informacji podsumowującej wskazane zostały wprost w ustawie o podatku od towarów i usług. Korekty deklaracji podatkowych co do zasady składa się na tych samych drukach, co sama deklaracja, zaznaczając jedynie cel złożenia formularza: „korekta”. Korektę informacji podsumowującej dokonuje się na specjalnie do tego przygotowanym formularzu VAT-UEK „Korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach”. W korekcie tej w pozycji „Było” wpisuje się dane wykazane w złożonej uprzednio informacji podsumowującej, a w pozycji „Jest” podaje się prawidłowe dane. Dodatkowo wyjaśnić należy, iż w korekcie informacji podsumowującej w linii „Było” należy podać korygowane lecz tylko błędne dane, natomiast w linii „Jest” należy podać skorygowane, poprawne dane.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż jakkolwiek ustawa o podatku od towarów i usług reguluje kwestię sporządzania korekty informacji podsumowującej, to nie przewiduje składania do korygowanej informacji podsumowującej pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż brak jest podstaw do dołączania do korekty informacji podsumowującej pisemnych wyjaśnień przyczyn jej złożenia.
Reasumując w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, iż Spółka nie ma obowiązku dołączenia do składanej w formie elektronicznej korekty informacji podsumowującej pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty.
Aktualna promocja: