11.08.2014 r.
7 min

Kasy rejestrujące od 2015 r. – istotne zmiany

Ekspert KIP

Skopiuj link
11.08.2014r.
7 min

Ministerstwo finansów przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponieważ obecne rozporządzenie obowiązuje jedynie do końca 2014 r. konieczne stało się przygotowanie nowego rozporządzenia przedłużającego możliwość stosowania zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Co do zasady zakres zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostanie przedłużony na kolejne dwa lata (2015-2016) przy utrzymaniu na dotychczasowym poziomie kryterium wysokości obrotu, tj. 20.000 zł dla podmiotów kontynuujących, jak i dla rozpoczynających działalność gospodarczą (dla tych ostatnich liczone w proporcji).

Ministerstwo finansów proponuje zawarcie w projekcie rozporządzenia regulacji, która stanowiłaby o braku uwzględniania (dla potrzeb stosowania odpowiednika obecnego § 3 ust. 1 rozporządzenia) obrotu z czynności, o których mowa w obecnej pozycji 35 załącznika do rozporządzenia (tj. dostawa nieruchomości) oraz z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Powyższe ma na celu wyeliminowanie obrotu, który niejako zaburza obraz (co do skali realizowanej dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych działalności). W przeciwnym razie podatnik dokonujący jednorazowo zbycia np. nieruchomości, czy środka trwałego „skonsumowałby” cały obrót uprawniający go do korzystania ze zwolnienia (20.000 zł).

W zakresie zwolnień przedmiotowych, ministerstwo proponuje:

– zlikwidować zwolnienia z pozycji 34 załącznika (zwolnienie uzależnione od liczby świadczonych usług i liczby odbiorców tych usługi), z uwagi na zgłaszane przez organy podatkowe i kontrolne liczne sygnały dotyczące zaniżania obrotów przez podatników i utrzymanie tytułu zwolnieniowego związanego z realizowanymi obrotami;
– zlikwidować zwolnienia z pozycji 43 załącznika (przewozy rozkładowe pasażerskieii), ponieważ stanowią świadczenie usług i mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie obecnej pozycji 37iii</sup>; – wprowadzenie dodatkowego tytułu zwolnieniowego dotyczącego dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, pod warunkiem wystawienia faktury. Ministerstwo finansów w projekcie rozporządzenia proponuje objąć obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, bez względu na poziom osiąganych obrotów:

a) usługi naprawy pojazdów samochodowych, motocykli, motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
b) usługi w zakresie wymiany opon lub kół,
c) usługi w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
d) usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
e) usługi prawne (w tym w zakresie doradztwa podatkowego), z wyjątkiem usług notariuszy w zakresie objętym wpisem do repertorium A i P,
f) usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne,
g) usługi gastronomiczne, z wyjątkiem usług świadczonych na pokładach samolotów oraz w sposób określony w pozycji 43 załącznika do projektu rozporządzenia,
h) dostawy perfum i wód toaletowych, z wyjątkiem towarów, dostarczanych na pokładach samolotów – z wyjątkiem dostawy, o której mowa w lit. b-1, będącej dostawą towarów, o której mowa w pozycji 33 załącznika do projektu rozporządzenia.

Uznano, że w przypadku wskazanych usług obejmowanych na mocy niniejszego projektu rozporządzenia bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania, zasadne jest wprowadzenie stosownego okresu dostosowawczego (na zainstalowanie kasy rejestrującej). Tym samym w przypadku podatników rozpoczynających po 31 grudnia 2014 r. wykonywanie tych usług przepisy wyłączające w stosunku do tych czynności wszelkie zwolnienia znajdują zastosowanie po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Dodatkowo proponuje się objąć obowiązkiem ewidencjonowania wszystkie nośniki danych cyfrowych (zapisane i niezapisane) poprzez stosowne doprecyzowanie zapisu rozporządzenia.

Projektowane rozporządzenie ma na celu wprowadzenie przede wszystkim rozwiązań powodujących uszczelnienie systemu podatkowego, a tym samym zapobieganie unikaniu opodatkowania i zaniżania obrotów.

źródło: rcl.gov.pl

——————————————————————————-
i Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:

1) każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę;
2) liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

ii Sprzedaż biletów i rezerwacja miejsc przy przewozach rozkładowych pasażerskich, pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

iii Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.