Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się Uniwersytet, który zawarł umowę z Centrum o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego w ramach programu „…”. W ramach realizowanego projektu nie ma konkretnego zamawiającego, będącego odbiorcą usługi. Centrum występuje jako strona finansująca.
Przedmiotem umowy jest wykonanie projektu „…”. Umowa z Centrum jest umową konsorcjum, a Uniwersytet jest liderem konsorcjum czyli Wykonawców.
W umowie jest zawartych trzech Współwykonawców, tj. Instytut, Politechnika, Towarzystwo … Sp. z o.o. Dofinansowanie na realizację projektu zostanie przekazane przez Centrum Wykonawcy oraz za pośrednictwem Wykonawcy (U) Współwykonawcom (Konsorcjanci).
Lider konsorcjum (U) reprezentuje konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem umowy. Lider konsorcjum oraz każdy z partnerów konsorcjum wykonuje zakres zadań określony w umowie. Środki finansowe na realizację projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w umowie. Wykonawca zobowiązany jest do wniesienia wkładu własnego.
W związku z realizacją projektu zostaną poniesione różnorodne kategorie kosztów, przy czym koszty te mogą być podzielone na następujące grupy:
- koszty bezpośrednie – związane bezpośrednio z działalnością zespołów badawczych w tym: koszty wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz inne koszty realizacji projektu np. zakup aparatury naukowo – badawczej),
- koszty pośrednie – obejmujące w szczególności koszty obsługi administracyjno – finansowej projektu, dostawy energii i innych mediów, urządzeń i pomieszczeń, koszty korespondencji.
Rezultatem projektu „…” będzie wytworzenie nowych materiałów i rozwiązań technologicznych do produkcji elektroniki elastycznej opartej o wykorzystanie grafenu.
Otrzymana przez Uczelnię dotacja nie ma żadnego wpływu na cenę ewentualnych wyprodukowanych przez Uniwersytet towarów ani też usług w ramach tego projektu. Powyższa dotacja przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.
Uniwersytet zadał pytanie, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego otrzymana dotacja, stanowi obrót opodatkowany VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.
Zdaniem Uniwersytetu przedmiotowa dotacja jest przekazywana na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu finansowanego przez Centrum i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lub dostarczanych towarów.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Wskazał, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro – jak wskazano we wniosku – dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów realizacji projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Tym samym otrzymana przez Uniwersytet dotacja nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.
Reasumując, otrzymana przez Uniwersytet dotacja nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Oprac.: Wojciech Zajączkowski
Zobacz szkolenia: