W trakcie roku podatkowego może dojść do procesu przejęcia spółki przez inną spółkę, wówczas spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki. Od 2025 roku procesy restrukturyzacji należy rozpatrywać również z punktu widzenia wysyłki przez podmioty będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych nowej struktury JPK KR PD a od 2026 roku dodatkowo struktury JPK ŚT KR.
Przepisy nie określają w żaden sposób, że realizacja obowiązku wynikającego z art. 9 ust. 1c ustawy o CIT może nastąpić wyłącznie poprzez złożenie technicznie jednego pliku JPK_CIT za cały rok podatkowy. Pliki JPK_CIT mogą być generowane za dowolne okresy – istotne jest przy ocenie prawidłowości realizacji ww. obowiązku to, czy dane zawarte w JPK_CIT będą kompletne, rzetelne i czy zachowana zostanie ciągłość zapisów, a także czy pliki będą odpowiadały strukturze logicznej wskazanej przez Ministra Finansów. Wykazane w księgach rachunkowych na dzień ich zamknięcia stany aktywów i pasywów należy ująć w tej samej wysokości, w otwartych na następny rok obrotowy księgach rachunkowych.
Wiele dużych spółek może mieć problem z wygenerowaniem jednego pliku ze względu na bardzo dużą ilość danych finansowych, które muszą być do niego wczytane. Organy podatkowe (m.in. Dyrektor KiS w interpretacji z 20 lutego 2025r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.756.2024.1.ZK) potwierdzają, że w przypadku połączenia spółek możliwe więc będzie złożenie dwóch plików JPK_CIT:
1. jeden plik JPK_KR_PD, obejmujący:
a. wyłącznie dane podmiotu od początku roku podatkowego, czyli od 1 stycznia 2025 r. do momentu połączenia z innym podmiotem;
b. dane podmiotu i spółki przejmowanej od momentu połączenia do końca roku 2025;
2. drugi plik JPK_KR_PD, obejmujący dane spółki przejmowanej od początku roku podatkowego, czyli od 1 stycznia 2025 r. do daty połączenia.
Ministerstwo Finansów na stronie podatki.gov.pl w zakładce JPK PD w odpowiedziach udzielanych na pytania podatników potwierdziło, że pliki JPK będzie można wysyłać za pomocą:
– API – w tym przypadku nie obowiązuje limit wielkości plików,
– Klient JPK_WEB – obowiązuje limit 100 MB/plik. W przypadku większych plików JPK należy je odpowiednio podzielić i każdą część przesłać odrębnie. Oznacza to, że zarówno w sytuacji podmiotów dokonujących procesów restrukturyzacyjnych w trakcie roku podatkowego, jak również innych przedsiębiorców, u których jeden plik może technicznie nie być możliwy do wygenerowania, istnieje możliwość wysłania kilku plików do urzędu skarbowego wraz z deklaracją CIT-8 z zachowaniem limitów przedstawionych przez Ministerstwo Finansów.
