Środki trwałe
26.06.2025 r.
4 min

Amortyzacja motocykla wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej

dr Małgorzata Rzeszutek

Doradca podatkowy

Skopiuj link
Środki trwałe
26.06.2025r.
4 min

Przegląd środków trwałych w ramach przygotowań do wdrożenia struktury JPK ŚT wymaga analizy czy poszczególne środki trwale, szczególnie środki transportu, zostały zakwalifikowane do właściwej grupy. Motocykle ujęte są w KŚT, w rodzaju: 740 – Motocykle, przyczepy i wózki motocyklowe.

Dla potrzeb dokonywania odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22k ust. 7-13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – do motocykli – znajdują zastosowanie takie same zasady jak do samochodów osobowych. Oznacza to pewne ograniczenia, tj. brak możliwości amortyzacji motocykla przy wykorzystaniu jednorazowej amortyzacji, o której mowa w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do 50 000 euro). Stanowisko to potwierdza m.in. Dyrektor KiS w interpretacji z 21 maja 2025 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.372.2025.1.AWO.

Inaczej wygląda sytuacja przy tzw. motocyklu wyścigowym. Warunkiem uznania zakupionego motocykla wyścigowego za pojazd samochodowy lub samochód osobowy jest uznanie go w pierwszej kolejności za pojazd w świetle przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym. Aby motocykl wyścigowy był uznany za pojazd, musi spełniać dwie cechy:

  • być środkiem transportu,
  • być przeznaczonym do poruszania się po drodze (lub strefie ruchu w rozumieniu art. 2 pkt 16a ustawy Prawo o ruchu drogowym), przy czym powinna to być droga w rozumieniu art. 2 ust. 1 tej ustawy.

Jeśli motocykl porusza się wyłącznie po zamkniętych torach wyścigowych, a na miejsca treningów i wyścigów transportowany jest przez inny pojazd z miejsca (garażu), w którym jest serwisowany i przechowywany oraz nie podlega rejestracji, ani homologacji, w związku z czym nie jest dopuszczony do użytku drogowego, to nie spełnia warunków do uznania go za pojazd, zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy prawo o ruchu drogowym. Pojazd taki zwykle również nie posiada elementów wymaganych w ruchu drogowym, takich jak: lusterka, światła, kierunkowskazy czy klakson. Natomiast niektóre kluczowe elementy jak opony, układ hamulcowy, elektronika sterująca silnika są specyficzne dla zastosowania w sporcie i wymagają specjalnej obsługi, co uniemożliwia użycie w ruchu drogowym.

Zgodnie ze stanowiskami organów podatkowych (m.in. interpretacji Dyrektora KiS z 23 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1061.2022.4.AP) motocykl wyścigowy nie spełnia warunków do uznania go za samochód osobowy, o którym mowa w art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a to oznacza, że jeśli podatnik spełnia kryteria „małego podatnika”, a nabyty motocykl wyścigowy stanowi samodzielny, kompletny i zdatny do użytku środek zaliczony do grupy 740 Klasyfikacji Środków Trwałych, to w roku podatkowym, w którym środek ten zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej tego środka trwałego, do wysokości określonego w przepisach prawa limitu, przy jednoczesnym zachowaniu warunków pomocy de minimis, zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.