01.10.2012 r.
4 min

Opodatkowanie usług pocztowych - projektowana od 2013 r. zmiana przepisów

Ekspert KIP

Skopiuj link
01.10.2012r.
4 min

Przepis ten kreuje zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym. Zwolnienie to obejmuje nie wszystkie podmioty świadczące usługi pocztowe, ale tylko te które posiadają status operatora publicznego zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Na gruncie regulacji prawa pocztowego status podmiotu działającego w takim charakterze przypisuje się Poczcie Polskiej. W ramach usług pocztowych mieszczą się obecnie zarówno powszechne usługi pocztowe, jak i usługi które takiego charakteru nie posiadają. Przykładem tych drugich jest usługa pt. „przesyłka aglomeracja”, która stanowi w myśl prawa pocztowego usługę pocztową. Będzie ona korzystała ze zwolnienia od podatku jeżeli będzie świadczona przez operatora obowiązanego ustawowo do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Planowane wprowadzenie nowego brzmienia przepisu art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2013 r. ma na celu takie doprecyzowanie wymienionego przepisu, aby dostosować go do acquis communautaire oraz wyeliminowanie pojawiających się wątpliwości co do zakresu i celu zwolnień od podatku usług pocztowych, które zarysowały się w czasie obowiązywania obecnego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy. Zgodnie bowiem z projektowanym brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 17 zwalnia się od podatku powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Jedną z przyczyn zamian ww. przepisu jest wydanie przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyroku z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie C-357/07 TNT Post UK dotyczącego zakresu zwolnienia z podatku VAT usług pocztowych określonych w art. 132 ust. 1 lit. a dyrektywy 2006/112/WE, którego implementację do krajowego porządku prawnego stanowi przywołany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług. Z wyroku tego wynika, że usługi pocztowe które nie są świadczone w interesie publicznym, lub których warunki świadczenia są negocjowane indywidualnie (tak jak w przypadku usługi przesyłka aglomeracja) nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Usługa „przesyłka aglomeracja” nie ma charakteru powszechnego, przede wszystkim dlatego, że jest świadczona jedynie na „terenach miast powiatowych i miast powyżej 20 tys. mieszkańców, których wykaz jest udostępniany nadawcy” oraz jest dostępna jedynie dla podmiotów, które spełnią (określone w zawartej z nią pisemnej umowie) specjalne wymagania ilościowe oraz jakościowe. Od nowego roku nie będzie ona świadczona w interesie publicznym (nie jest dostępna dla ogółu społeczeństwa), lecz stanowić będzie sprofilowaną ofertę usługi pocztowej, dedykowaną dla klientów nadających znaczną ilość korespondencji. Oznacza to, że nie tylko taka usługa nie będzie korzystała ze zwolnienia, lecz również inne usługi, które będą przez Pocztę Polską świadczone na rzecz podmiotów, które dokonały ich zindywidualizowania pod względem rodzaju, czy ceny. Nie będą one korzystały ze zwolnienia od podatku. Będą więc opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%.

Należy podkreślić, że podmioty nabywające niepowszechne usługi pocztowe od Poczty Polskiej będą miały możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego, o ile wykorzystywać będą owe usługi pocztowe do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto warto zauważyć, że niepowszechne usługi pocztowe jako opodatkowane nie będą raczej przedmiotem zainteresowania podmiotów wykonujących głównie czynności nieopodatkowane podatkiem VAT (szpitale, urzędy, stowarzyszenia, inne instytucje publiczne). Ich usługi będą bowiem od 2013 r. droższe o nieodliczalny podatek VAT, który w takich sytuacjach powiększy koszt nabywanych niepowszechnych usług pocztowych.

Zobacz szkolenie: