10.06.2013 r.
7 min

Miejsce świadczenia przy imporcie towarów

Ekspert KIP

Skopiuj link
10.06.2013r.
7 min

Z pytaniem do organu podatkowego zwrócił się podmiot, który jest niemiecką spółką zajmująca się produkcją i sprzedażą produktów związanych z telekomunikacją i internetem (m.in. routery, karty sieciowe, kable). Spółka na potrzeby swojej produkcji nabywa na całym świecie elektroniczne półprodukty, m. in. półprzewodniki. Spółka nie jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Polsce.

Spółka planuje w przyszłości sprzedawać nabywane przez siebie części (półprzewodniki) polskiemu kontrahentowi. Spółka planuje, iż towar dla polskiego kontrahenta zamawiany będzie u chińskiego dostawcy (Dostawca). Dla uproszczenia transakcji towar na zlecenie Spółki będzie wysyłany przez Dostawcę bezpośrednio z Chin do Polski do polskiego kontrahenta. Dostawca będzie wystawiał fakturę dla Spółki, a Spółka z kolei będzie fakturowała polskiego kontrahenta. Odprawa celna oraz dopuszczenie towarów do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonywane będzie przez polskiego kontrahenta.

Spółka zadała pytanie, czy sprzedaż towaru przez Spółkę do polskiego kontrahenta w opisanym powyżej stanie faktycznym można uznać za dostawę, której miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej i tym samym nie będzie ona podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Czy w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążył obowiązek zarejestrowania się z tytułu opisanej transakcji na potrzeby podatku VAT w Polsce?

Zdaniem Spółki dostawa dokonana na rzecz polskiego kontrahenta będzie dokonana w Chinach i nie będzie podlegać opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług w Polsce, w związku, z czym Spółka nie ma obowiązku dokonania rejestracji z tytułu opisanej transakcji na potrzeby podatku VAT w Polsce.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Organ interpretacyjny wskazał, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. W tym wypadku określenie miejsca dostawy determinuje miejsce opodatkowania, szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy).

Spółka w swoim uzasadnieniu słusznie wskazuje, że planowana dostawa towaru, przedstawiona powyższej nosi znamiona dostawy łańcuchowej, w ramach której dochodzi do importu towarów na terytorium Polski. I tak, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną, lub zerową stawkę celną.

Z kolei w art. 22 ustawy znajdują się uregulowania dotyczące miejsca świadczenia przy dostawie towarów. W ust. 1 pkt 1 tego artykułu stwierdza się, iż miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei zgodnie z ust. 2 tegoż artykułu, który został zmieniony przez art. 1 pkt 19 lit. a) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) zmieniającej niniejszą ustawę z dniem 1 kwietnia 2013 r. wynika, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.

Stosownie do postanowień ust. 4 art. 22 ustawy, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Spółka wskazuje, iż towar jest dostarczany bezpośrednio z Chin do Polski, gdzie podatnikiem z tytułu importu towaru będzie polski kontrahent a nie Spółka. Zatem uregulowania zawarte w art. 22 ust. 4 ustawy nie będą miały zastosowania. W takim przypadku transakcję dostawy przez Spółkę towaru na rzecz polskiego kontrahenta, będącego jednocześnie importerem towaru należy uznać – zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, a zatem na terytorium państwa trzeciego. Tym samym dostawa dokonana przez Spółkę nie będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT.

W kwestii obowiązku zarejestrowania dla potrzeb podatku VAT w Polsce, należy przywołać art. 96 ust. 1 ustawy, gdzie stwierdza się, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem (…). Skoro w przedstawionym stanie rzeczy, dostawa dokonana przez Spółkę na rzecz polskiego kontrahenta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, tym samym nie zaistnieje przesłanka do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku VAT dla tej transakcji.

Reasumując, w świetle powołanych przepisów, sprzedaż przez Spółkę towaru dla polskiego kontrahenta należy uznać za dostawę, której miejsce świadczenia znajduje się na terytorium państwa trzeciego i tym samym nie będzie ona podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji na Spółce nie będzie ciążył obowiązek zarejestrowania się z tytułu opisanej transakcji na potrzeby podatku VAT w Polsce. W związku z powyższym stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Aktualna promocja: