Zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialności
W związku z koniecznością reakcji na nadużycia w obrocie pozostałymi towarami, których objęcie mechanizmem odwrotnego opodatkowania nie jest możliwe bez przeprowadzenia szczególnych procedur na forum unijnym, od dnia l października 2013 r. wprowadzono instytucję odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy w zakresie dostaw towarów wymienionych w dodanym do ustawy o VAT załączniku nr 13 (zwanych dalej „towarami wrażliwymi”), tj.:
– niektórych wyrobów stalowych nieobjętych mechanizmem odwrotnego obciążenia,
– paliw,
– złota nieobrobionego.
Podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, na rzecz którego dokonano dostawy towarów wrażliwych odpowiada solidarnie wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe, przy czym odpowiedzialność podatkowa nabywcy jest ograniczona do części podatku proporcjonalnie przypadającej na dokonaną na jego rzecz dostawę tych towarów.
Odpowiedzialność podatkowa nabywcy będzie miała zastosowanie w odniesieniu do transakcji o dużej wartości, tj. w przypadku gdy wartość nabywanych towarów wrażliwych od jednego dostawcy, bez kwoty podatku, przekroczyła w danym miesiącu kwotę 50 000 zł.
Przesłanka do zastosowania tej instytucji wystąpi, gdy w momencie dokonania dostawy towarów wrażliwych, nabywca wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę tych towarów lub jej część nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.
Podstawa prawna: art. i05a ust. i ustawy o VAT
Uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę tych towarów lub jej część nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego wystąpią, jeżeli okoliczności towarzyszące tej dostawie towarów lub warunki na jakich została ona dokonana odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie tymi towarami, w szczególności jeżeli cena za dostarczone podatnikowi towary była bez uzasadnienia ekonomicznego niższa od ich wartości rynkowej. Na podstawie tak sformułowanych okoliczności towarzyszących dostawie nie będzie podstaw do stosowania odpowiedzialności, jeżeli np. niska cena zastosowana w danej transakcji jest wynikiem przyznanego nabywcy stosowanego w praktyce handlowej rabatu.
Podstawa prawna: art. 105a ust. 2 ustawy o VAT
Uwaga:
Należy podkreślić, że ustawa o V A T zawiera definicję wartości rynkowej i pojęcie to jest już stosowane w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych. Zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy o V AT przez wartość rynkową rozumie się co do zasady całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju.
Powyższe reguły nie nakładają na podatnika wymogu posiadania wiedzy lub przewidywania, że sprzedawca może w przyszłości nie zapłacić podatku. Oznaczają one natomiast, że na podstawie zebranych w konkretnej sprawie dowodów dotyczących warunków i okoliczności nabycia towarów wrażliwych, organ podatkowy może stwierdzić, że nabywca wiedział lub powinien był przypuszczać, że podatek związany z tą transakcją nie zostanie zapłacony, co z kolei, przy spełnieniu innych warunków, może skutkować nałożeniem na nabywcę odpowiedzialności solidarnej za zaległości podatkowe dostawcy. Brak okoliczności pozwalających przypisać nabywcy posiadanie wiedzy lub podstaw do przypuszczania, że podatek nie zostanie przez dostawcę wpłacony, skutkuje brakiem możliwości objęcia takiego nabywcy odpowiedzialnością solidarną.
Ogólne ujęcie domniemania dotyczącego warunków i okoliczności dokonania określonej transakcji zapewnia możliwość skutecznego stosowania instytucji odpowiedzialności solidarnej. Należy pamiętać, że prawidłowość ustaleń organów podatkowych prowadzących do wydania decyzji o odpowiedzialności solidarnej nabywcy będzie podlegała kontroli niezawisłych sądów.
Przesłanki wyłączające stosowanie odpowiedzialności podatkowej nabywcy
Wprowadzone przepisy zawierają katalog przesłanek, które umożliwiają wyłączenie stosowania odpowiedzialności podatkowej nabywcy. Należy podkreślić, że dla uwolnienia się od odpowiedzialności podatkowej przez nabywcę wystarczy spełnienie jednej z następujących przesłanek:
– podatnik nabył paliwo na stacji paliw lub stacji gazu płynnego, do standardowego zbiornika używanego przez siebie pojazdu, do napędu tego pojazdu;
Podstawa prawna: art. 105a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT
Uwaga:
Aby skorzystać z tej przesłanki wystarczy jedynie wykazanie przed organem podatkowym, że zakupy były dokonywane w ww. miejscach (organ z urzędu nie będzie posiadał wiedzy na ten temat).
– podatnik nabył paliwo od podatnika dostarczającego gaz przewodowy za pośrednictwem własnych sieci przesyłowych lub dystrybucyjnych;
Podstawa prawna: art. 105a ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o VA T
Uwaga:
Aby skorzystać z tej przesłanki wystarczy jedynie wykazanie przed organem podatkowym, że zakupy były dokonywane od ww. podatnika (organ z urzędu nie będzie posiadał wiedzy na ten temat).
– powstanie zaległości podatkowych nie wiązało się z uczestnictwem dostawcy w nierzetelnym rozliczeniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej;
Podstawa prawna: art. 105a ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT
Uwaga:
Oznacza to, iż odpowiedzialność solidarna będzie stosowana w procederach oszukańczych, zatem zwykłe biznesowe kłopoty finansowe podatnika, które skutkują brakiem możliwości zapłaty podatku do urzędu nie doprowadzą do powstania odpowiedzialności podatkowej po stronie nabywcy.
– podatnik wykazał, że okoliczności lub warunki, o których mowa w ust. 2, nie miały wpływu na niezapłacenie podatku;
Podstawa prawna: art. 105a ust. 4 ustawy o VAT
Uwaga:
W celu uwolnienia się od odpowiedzialności na podstawie tej przesłanki nabywca powinien wskazać dowody, iż pomimo tego że okoliczności towarzyszące danej dostawie towarów lub warunki na jakich została ona dokonana, odbiegały od okoliczności i warunków zwykle występujących w obrocie tymi towarami (np. nieuzasadniona ekonomicznie niższa od wartości rynkowej towarów cena zapłacona za towary wrażliwe), nie miało to wpływu na niezapłacenie podatku przez sprzedawcę. Wykazywanie przez nabywcę spełnienia tej przesłanki uzasadnione jest faktem, że tylko on posiada wiedzę o okolicznościach towarzyszących danej dostawie towarów i tylko on może takiej wiedzy organowi podatkowego dostarczyć, w szczególności, że z nich wywodzi korzystne dla siebie skutki.
– skorzystanie z funkcji ochronnej instytucji kaucji gwarancyjnej – nabywca „może się wyłączyć” z odpowiedzialności solidarnej, jeżeli kupił towary od podmiotu wymienionego na dzień dokonania dostawy towarów w prowadzonym przez Ministra Finansów w formie elektronicznej i opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów wykazie podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną i wysokość złożonej kaucji była odpowiednia. tj. odpowiadała co najmniej jednej piątej kwoty podatku należnego przypadającej na dostawy towarów dokonane w danym miesiącu na rzecz danego podatnika lub wynosiła co najmniej 3 000 000 zł.
Podstawa prawna: art.105a ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT
Uwaga:
Poniżej link do wykazu podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną:
http://kaucja-gwarancyjna.mofnet.gov.pl/
Instytucja kaucji gwarancyjnej
W związku z wprowadzeniem przesłanki wyłączającej odpowiedzialność podatkową nabywcy w ustawie o VAT uregulowano kwestie dotyczące składania kaucji gwarancyjnej przez podmioty dokonujące dostaw towarów wrażliwych, które nie posiadają w dniu złożenia wniosku zaległości podatkowych. Kaucja ta stanowi zabezpieczenie zapłaty podatku w związku z dokonywaniem dostaw tych towarów. Wprowadzenie tego rozwiązania (złożenie kaucji gwarancyjnej) umożliwia dostawcom wpis do wykazu podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną w odpowiedniej wysokości, zawierającego, oprócz danych dostawcy, informację o wysokości kaucji gwarancyjnej. Informacja z wykazu pozwoli nabywcom na ocenę, czy transakcje z tym podmiotem niosą np. ryzyko możliwości potencjalnego wystąpienia solidarnej odpowiedzialności.
Podstawa prawna: art.105b ust. 1 ustawy o VAT
W przypadku powstania u dostawcy po wniesieniu kaucji zaległości podatkowych (z tytułu różnych podatków), kaucja gwarancyjna będzie przeznaczana na pokrycie zaległości, z wyjątkiem sytuacji gdy zaległość zostanie rozłożona na raty lub odroczona. Zaliczenie kaucji gwarancyjnej na poczet zaległości podatkowej następuje z dniem powstania zaległości podatkowej.
Podstawa prawna: art. 105b ust. 9 ustawy o VAT
Wysokość kaucji gwarancyjnej Aby podmiot został wpisany do wykazu, kaucja gwarancyjna powinna odpowiadać 1/5 kwoty podatku należnego od przewidywanej przez dostawcę w danym miesiącu wartości sprzedaży towarów wrażliwych. Kaucja gwarancyjna nie może być niższa niż 200.000 zł i nie musi być wyższa niż 3.000.000 zł.
Podstawa prawna: art. 105b ust. 2 w związku z art. 105a ust. 3 pkt 3 lit. b ustawy o VAT
Uwaga:
W przypadku gdy prognozowana wartość 1/5 kwoty podatku należnego od przewidywanej przez dostawcę w danym miesiącu wartości sprzedaży towarów wrażliwych, przekracza 3.000.000 zł, dostawca nie jest obowiązany (ale ma taką możliwość) do składania kaucji gwarancyjnej w wysokości równej prognozowanej wartości 1/5 kwoty podatku należnego. Wystarczające bowiem będzie w takiej sytuacji złożenie kaucji gwarancyjnej w wysokości 3.000.000 zł.
Formy kaucji gwarancyjnej:
Kaucja gwarancyjna może być złożona w formie:
– depozytu pieniężnego złożonego na rachunek urzędu skarbowego,
– gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej,
– pisemnego, potwierdzonego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego do dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku.
Podmiot składający kaucję gwarancyjną dysponuje dowolnością w wyborze jej formy Gednej lub więcej) spośród ww. wymienionych.
Podstawa prawna: art. 105b ust. 3 ustawy o VAT
Uwaga:
Gwarantem może być wyłącznie osoba wpisana do wykazu gwarantów, o którym mowa w art. 52 Prawa celnego (odpowiednie stosowanie art. 33e Ordynacji podatkowej).
Termin złożenia kaucji gwarancyjnej
Kaucja gwarancyjna może być złożona bezterminowo albo na określony czas liczony w miesiącach (minimalnie na 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych).
Podstawa prawna: art. 105b ust. 4 ustawy o V A T
Uwaga:
Dla podmiotów, które złożyły kaucję przed dniem l października 2013 r., wskazany wyżej minimalny termin 12 miesięcy liczy się od dnia l października 2013 r.
Podstawa prawna: art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 26lipca 2013 r.
Modyfikacje w zakresie terminu ważności oraz wysokości kaucji gwarancyjnej
Na wniosek podmiotu dokonującego dostawy towarów wrażliwych:
– termin ważności przyjętej kaucji gwarancyjnej (z określonym terminem ważności) zostaje przedłużony,
– wysokość kaucji zostaje podwyższona,
– dokonany zostaje zwrot kaucji gwarancyjnej w części przewyższającej kwotę 200.000 zł albo w całości.
Podstawa prawna: art. 105b ust. 5 ustawy o VAT
Uwaga:
Wysokość kaucji gwarancyjnej można podwyższyć lub obniżyć (poprzez zwrot jej części) na wniosek podmiotu ją wnoszącego, przy uwzględnieniu jednak minimalnej jej wysokości (200.000 zł). Tym samym wysokość kaucji gwarancyjnej może być stosownie modyfikowana w zależności od potrzeb podmiotu ją składającego. Możliwe jest również przedłużenie terminu jej ważności w przypadku, gdy ma ona charakter terminowy, przy czym zwrot kaucji gwarancyjnej może nastąpić zarówno w przypadku kaucji złożonej bezterminowo jak i na czas określony.
Termin zwrotu kaucji gwarancyjnej
Kaucja gwarancyjna jest zwracana, odpowiednio w całości lub w części:
• nie później niż po upływie 10 dni od końca miesiąca, w którym upływa termin ważności całości kaucji gwarancyjnej lub jej części – w przypadku kaucji gwarancyjnej złożonej jako kaucja gwarancyjna z określonym terminem ważności w formie depozytu pieniężnego, jeżeli przed upływem tego terminu nie złożono wniosku o jego przedłużenie lub wniosku o zwrot w części lub w całości tej kaucji gwarancyjnej;
• nie później niż po upływie 40 dni od końca miesiąca, w którym złożono wniosek o jej zwrot w całości lub w części – w przypadku, gdy kaucja gwarancyjna podlega zwrotowi w części przewyższającej kwotę 200.000 zł albo w całości. Wniosek złożony w ostatnim dniu roboczym miesiąca traktuje się jak złożony w miesiącu następnym.
Podstawa prawna: art. 105b ust. 6 ustawy o VAT
Uwaga:
W przypadku wniosku podmiotu o zwrot kaucji gwarancyjnej w części lub w całości organ podatkowy realizuje to żądanie po upływie 40 dni licząc od końca miesiąca, w którym złożono taki wniosek, przy czym wniosek złożony w ostatnim dniu roboczym miesiąca traktuje się jak wniosek złożony w miesiącu następnym. Regulacje te umożliwią zweryfikowanie organom podatkowym rozliczeń tego podmiotu za dany miesiąc pod kątem ewentualnego ryzyka wystąpienia zaległości i związanej z tym możliwości pokrycia zaległości tą kaucją (uwzględniając obowiązkowy termin składania rozliczenia przez podatników efektywnie będzie to tylko 15 dni, jeżeli sprzedawca złoży deklarację podatkową w ostatnim możliwym terminie do składania deklaracji). Wprowadzenie zastrzeżenia, iż wniosek złożony w ostatnim dniu roboczym miesiąca traktuje się jak wniosek złożony w miesiącu następnym, związane jest z terminami usuwania danego podmiotu z wykazu. Organ podatkowy w takim przypadku (złożenie wniosku tuż przed "zamknięciem" urzędu) mógłby nie mieć możliwości natychmiastowego zaktualizowania tego wykazu, co w konsekwencji mogłoby spowodować nieuzasadnione objęcie ochroną podatników nabywających towary od tego podmiotu w miesiącu następnym, który nie zostałby już zabezpieczony przedmiotową kaucją z uwagi na konieczność jej ustawowego zwrotu.
W przypadku natomiast upływu terminu ważności kaucji lub jej części złożonej w formie depozytu pieniężnego i braku przed tym terminem stosownego wniosku podatnika o jej zwrot lub wniosku o przedłużenie tego terminu ważności, kaucja zostanie zwrócona nie później niż 10. dnia od końca miesiąca, w którym upływa termin ważności całości kaucji gwarancyjnej lub jej części. Termin na dokonanie takiego zwrotu kaucji gwarancyjnej został również skorelowany z odpowiednio wcześniejszym usunięciem podmiotu z wykazu.
Ponadto, jeżeli wniosek o zwrot kaucji gwarancyjnej złożono przed dniem 1 października 2013 r., zwrot kaucji następuje nie później niż po upływie 10 dni od dnia złożenia tego wniosku.
Podstawa prawna: art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 2013 r.
Forma zwrotu kaucji gwarancyjnej
Forma zwrotu kaucji jest uzależniona od formy, w jakiej ją wniesiono.
W przypadku złożenia kaucji w formie depozytu pieniężnego zwrot jest możliwy na odpowiedni rachunek w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, wskazany we wniosku w sprawie złożenia kaucji gwarancyjnej albo na inny rachunek w takim banku lub w takiej kasie, wskazany po złożeniu tego wniosku.
Podstawa prawna: art. 105b ust. 7 ustawy o VAT
Ograniczenia w zwrocie kaucji gwarancyjnej (w tym zaliczenie kaucji na zaległości podatkowe)
Omawiane regulacje przewidują także przypadki, w których nie nastąpi zwrot kaucji gwarancyjnej. W sytuacji bowiem wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli skarbowej (zgodnie z przepisami o kontroli skarbowej) przewiduje się, że kaucja zostanie zatrzymana do czasu zakończenia tych postępowań. Natomiast w przypadku wszczęcia kontroli podatkowej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej zwrot kaucji zostanie zablokowany do czasu upływu terminu 3 miesięcy od dnia zakończenia kontroli, jeżeli w tym terminie nie wszczęto postępowania podatkowego. Przepisy te mają na celu zabezpieczenie interesów budżetu państwa w sytuacji, gdy prowadzone postępowania doprowadziły do ujawnienia zaległości podatkowej u podmiotu wnoszącego kaucję.
Kaucja nie zostanie bowiem zwrócona jeśli u tego podmiotu powstanie po wniesieniu kaucji zaległość podatkowa – zostanie ona przeznaczona na pokrycie tej zaległości (z wyjątkiem zaległości, których zapłatę odroczono lub rozłożono na raty zgodnie z art. 67a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej).
Przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące zaliczania nadpłat stosuje się odpowiednio, z tym że zaliczenie kaucji gwarancyjnej na poczet zaległości podatkowej następuje z dniem powstania zaległości podatkowej. Zwrot kaucji nastąpi zatem tylko w części przekraczającej kwotę zaległości.
Podstawa prawna: art. I05b ust. 8 w związku z ust. 9 ustawy o VAT
Uwaga:
Podkreślenia wymaga, iż wstrzymanie zwrotu kaucji i pokrycie z niej zaległości podatkowej może dotyczyć także innych zaległości niż wynikające z tytułu dostawy towarów wrażliwych, w tym także dotyczących innych podatków.
Organ podatkowy w przypadku przyjęcia jednej lub kilku z ww. form kaucji czy też przedłużenia terminu pozostawania jej w swojej dyspozycji będzie zobowiązany do wydania na tę okoliczność postanowienia w trybie przepisów Ordynacji podatkowej, na które przysługuje zażalenie. Postanowienie musi zostać wydane niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni. Tryb ten znajdzie również zastosowanie w sytuacji przedłużenia terminu ważności kaucji, podwyższenia jej wysokości lub obniżenia poprzez zwrot jej części oraz zwrotu kaucji w całości.
Podstawa prawna: art. 105b ust. 10 ustawy o VAT
Wykaz podmiotów. które złożyły kaucję gwarancyjną
Na Ministra Finansów został nałożony obowiązek prowadzenia w formie elektronicznej wykazu podmiotów dokonujących dostawy towarów wrażliwych, które złożyły kaucję gwarancyjną• Wykaz ten został udostępniony z dniem 1 października 2013 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów, w trybie on-line pod adresem:
http://kaucja-gwarancyjna.mofnet.gov.pllindex.php?p=3
Podstawa prawna: art. 105e ust. 1 i 2 ustawy o VAT
Dane zawarte w wykazie oraz ich aktualizacja:
Wykaz ten zawiera następujące dane dotyczące podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną:
1) imiona i nazwisko lub nazwę;
2) numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;
3) wysokość złożonej kaucji gwarancyjnej.
Podstawa prawna: art. 105e ust. 3 ustawy o VAT
Naczelnik urzędu skarbowego wprowadza te dane do wykazu nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wydania postanowienia o przyjęciu kaucji gwarancyjnej. Z kolei termin graniczny udostępnienia w wykazie wszelkich zmian dotyczących jego pozycji został uzależniony od charakteru danej zmiany. Przykładowo informacja o podwyższeniu wysokości kaucji gwarancyjnej powinna znaleźć się w wykazie nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wydania przez naczelnika urzędu skarbowego „aktualizującego” postanowienia, a w przypadku zwrotu części kaucji gwarancyjnej – ostatniego dnia roboczego miesiąca, w którym złożono wniosek o jej zwrot.
Ponadto naczelnik wprowadza do wykazu zmiany w przypadku upływu terminu ważności części kaucji gwarancyjnej ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym upłynie ten termin. Zmiany do wykazu są również wprowadzane w przypadku innych zmian niż wymienione, w zakresie danych zawartych w wykazie (np. zmiany nazwy podmiotu, który złożył kaucję gwarancyjną) – nie później niż następnego dnia roboczego po dniu, w którym naczelnik urzędu skarbowego został zawiadomiony o tych zmianach. Należy podkreślić, że informacje w zakresie tych zmian naczelnik urzędu skarbowego posiada woparciu o dokumenty aktualizacyjne (np. aktualizacja danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym NIP) złożone przez podmiot, który złożył kaucję, nie ma zatem potrzeby dodatkowego powiadamiania naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku aktualizacji innych danych niż wymienione w art. 105c ust. 4 pkt 1-3 nie wydaje się postanowienia.
Podstawa prawna: art. 105e ust. 5 – 7 ustawy o VAT
Usuwanie z wykazu podmiotów w nim figurujących
Podmiot dokonujący sprzedaży towarów wrażliwych zostanie obligatoryjnie usunięty z wykazu w przypadku stwierdzenia, że złożona kaucja gwarancyjna jest za niska, co będzie potwierdzone postanowieniem, na które służy zażalenie. Nastąpi to, gdy okaże się, że złożona kaucja gwarancyjna nie pokrywa przynajmniej jednej piątej (z odchyleniem do 20%) wysokości podatku należnego od dokonanych w danym miesiącu dostaw towarów wrażliwych lub będzie niższa niż 200 000 zł. Podmiot nie będzie jednak usuwany w przypadku, gdy wysokość złożonej przez niego kaucji gwarancyjnej będzie równa bądź przekraczająca kwotę 3.000.000 zł.
Podstawa prawna: art. 105e ust. 5 – 7 ustawy o VAT
Uwaga:
Wprowadzenie warunku, iż usuwanie podmiotu z wykazu następuje dopiero gdy okaże się, że złożona kaucja gwarancyjna nie pokrywa przynajmniej jednej piątej (z odchyleniem do 20%) wysokości podatku należnego od dokonanych w danym miesiącu dostaw towarów wrażliwych minimalizuje konieczność częstego uzupełniania kaucji gwarancyjnej w przypadku zmiany wysokości obrotów podmiotów dokonujących dostawy towarów wrażliwych. Przepis ten zatem w pewien sposób dostosowuje wysokość kaucji wynikającej z art. 105b ust. 2 ustawy o VAT do np. zwiększającej się skali działalności podatnika wprowadzając jednocześnie górny pułap tej kaucji – głównie ze względu na obciążenie finansowe, jakie mogłaby ona stanowić dla przedsiębiorcy. Podmioty, które złożyły i utrzymują kaucję gwarancyjną w wysokości co najmniej 3.000.000 zł, pozostają w wykazie bez względu na fakt odchylenia kaucji o 20% i więcej od jednej piątej kwoty podatku należnego od wartości dokonanej w danym miesiącu sprzedaży towarów wrażliwych.
W przypadku usunięcia z urzędu podmiotu z wykazu uzupełnienie kaucji gwarancyjnej do wysokości jednej piątej kwoty podatku należnego od dostaw towarów wrażliwych (nie mniej jednak niż 200.000 zł) stanowi podstawę do ponownego umieszczenia w ww. wykazie.
Podstawa prawna: art. 105e ust. 8 ustawy o VAT
Do usunięcia podmiotów z wykazu bez konieczności zawiadamiania ich o tym fakcie przez naczelnika urzędu skarbowego dochodzi z urzędu, w poniższych okolicznościach:
– w przypadku zwrotu całości kaucji gwarancyjnej (usunięcie z wykazu następuje ostatniego dnia roboczego miesiąca, w którym złożono wniosek o jej zwrot);
– w przypadku upływu terminu ważności kaucji gwarancyjnej lub jej części, jeżeli wskutek tego wysokość kaucji gwarancyjnej będzie niższa niż 200.000 zł (usunięcie z wykazu następuje ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym upłynie termin zwrotu kaucji gwarancyjnej);
– podmiot został wykreślony z rejestru podatników VAT i z jakichś względów nie złożył wniosku o zwrot kaucji (usunięcie z wykazu następuje z dniem takiego wykreślenia);
– jeśli w wyniku podjętych czynności sprawdzających okaże się, że podmiot ten nie istnieje lub pomimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym sprzedawcą.
Podstawa prawna: art. 105e ust. 9 ustawy o VAT
Źródło :
http://finanse.mf.gov.pl/