30.06.2014 r.
3 min

Członek rady nadzorczej a ZUS – zmiany w prawie

Ekspert KIP

Skopiuj link
30.06.2014r.
3 min

Wypłata wynagrodzenia członkowi rady nadzorczej nie musi wiązać się z zawarciem z nim konkretnej umowy – o pracę bądź umowy cywilnoprawnej (np. zlecenia), może bowiem być konsekwencją samego powołania do pełnienia tej funkcji.

Wynagrodzenie członka rady nadzorczej, który nie jest pracownikiem podmiotu, stanowi dla niego przychód z działalności wykonywanej osobiście. Jednakże osoby zasiadające w tym organie, które nie łączy stosunek pracy bądź umowa zlecenia lub inna umowa o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia, nie podlegają obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Wynika to z faktu, że posiadanie statusu członka rady nadzorczej nie stanowi obecnie tytułu do ubezpieczeń społecznych. Osoby te od świadczenia pieniężnego otrzymywanego z tytułu pełnienia swojej funkcji płacą natomiast składki na ubezpieczenie zdrowotne.

W nowym, rządowym projekcie ustawy z dnia 4 marca 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw proponuje się zmianę sytuacji członków rad nadzorczych, pozostawiając członków zarządu poza obszarem zainteresowania ustawodawcy.

Zgodnie z planowanymi przepisami, wszyscy członkowie rad nadzorczych, pobierający z tego tytułu wynagrodzenie, zostaną objęci obowiązkowym ubezpieczeniem rentowymi oraz emerytalnym. Obowiązek zapłaty istniałby niezależnie od tego, czy podlegają oni już ubezpieczeniom z innych tytułów bądź pobierają emerytury i renty. Nie będzie mieć również znaczenia wysokość wynagrodzenia, od którego opłacana będzie składka z innego tytułu do ubezpieczenia, niż funkcja członka rady nadzorczej.

Projekt ustawy w obecnym kształcie przewiduje, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla takich osób stanowić będzie przychód uzyskiwany z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, płatnikiem natomiast będzie podmiot, w którym działa rada nadzorcza. Celem proponowanych zmian jest chęć zapewnienia osobom pełniącym funkcję członka rady nadzorczej godziwych świadczeń emerytalnych w przyszłości.

Nowe regulacje, o ile zostaną uchwalone, mają wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Aneta Wilk
"http://www.izbapodatkowa.pl/serwis/img/marianski.png"