17.08.2015 r.
4 min

Ułatwienia w składaniu e-deklaracji

Ekspert KIP

Skopiuj link
17.08.2015r.
4 min

Obecnie podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2015 r. poz. 407) – nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu są opatrywane 43 deklaracje w zakresie podatku akcyzowego, podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od spadków i darowizn, podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych, dla podatku od wydobycia niektórych kopalin,

Deklaracje nieweryfikowane za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu mogą składać wyłącznie podatnicy będący osobami fizycznymi.

Podpis elektroniczny nieweryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest podpisem z zastosowaniem cechy informacyjnej w postaci kwoty przychodu wskazanej w zeznaniach rocznych lub rocznych obliczeniach podatku dochodowego od osób fizycznych – deklaracje PIT (z wyjątkiem deklaracji dla podatku od towarów i usług/Value added tax return/Erklarung fur Mehrwertsteuer VAP-1).

Zakres zmian dotyczący rozszerzenia wykazu deklaracji, które mogą być przesyłane bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego zawarty jest w projekcie (z dnia 4 sierpnia 2015 r.) rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.

W § 1 pkt 1 projektowanego rozporządzenia rozszerzono wykaz deklaracji i podań, które mogą być przesyłane bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego o następujące deklaracje składane przez:

  1. podatników podatku od towarów i usług:
  1. informacja podsumowująca/korekta informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27),
  2. informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE),
  3. korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych  transakcjach (VAT-UEK),
  1. podatników opodatkowanych w formie karty podatkowej – informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z),
  2. podatników podatku dochodowego od osób fizycznych – zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-CFC).

Ww. deklaracje będą mogli składać wyłącznie podatnicy będący osobami fizycznymi.

Natomiast osoby prawne i jednostki niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, tak jak dotychczas, mogą składać powyższe deklaracje opatrując je bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego będą mogły być również przesyłane:

  1. informacja podsumowująca/korekta informacji podsumowującej w obrocie krajowym (V AT-27) składana po dniu 1 lipca 2015 r. – powyższy przepis umożliwi przede wszystkim składanie korekt informacji (VAT-27) za okresy rozliczeniowe od lipca 2015 r.,
  2. informacje (VAT-UE) oraz (VAT-UEK) składane za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po dniu 30 czerwca 2013 r. – od dnia 1 lipca 2013 r. obowiązują aktualne wzory elektroniczne tych informacji,
  3. informacja (PIT-16Z), w której są wykazane zdarzenia mające miejsce od dnia 1 stycznia 2015 r. – powyższy przepis umożliwi podatnikom zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej poinformowanie organu podatkowego o zdarzeniach, które miały miejsce po dniu 1 stycznia 2015 r. i mają wpływ na wysokość karty podatkowej,
  4. zeznania (PIT-CFC) o wysokości dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r.

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 września 2015 r.

Wojciech Zajączkowski