Nowelizacja zakłada reorganizację ram prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze przewozu osób. Ustawodawca dostrzegł bowiem lukę prawną w obecnie obowiązującym systemie licencyjnym. Aktualnie do wniosku o udzielenie licencji, upoważniającej do wykonywania transportu drogowego taksówką osobową, należy załączyć oświadczenie o zamiarze osobistego świadczenia usługi bądź zamiarze zatrudnienia osoby trzeciej w celu jej świadczenia. Wydanie licencji uzależnione jest od spełnienia warunków przewidzianych w ustawie o transporcie drogowym (art. 6 ust. 1 pkt 2). Przede wszystkim dotyczą one udokumentowania kwalifikowanej niekaralności osób, które mają świadczyć przewóz osób oraz zdania przez nie egzaminu kończącego szkolenie w zakresie transportu drogowego taksówką. Dodatkowo brane pod uwagę są wiek, posiadanie adekwatnych uprawnień do kierowania pojazdami, odpowiedni stan zdrowia oraz brak przeciwwskazań natury psychologicznej. System przewidujący możliwość wydawania jednemu podmiotowi wielu licencji niejednokrotnie skutkował wykonywaniem zawodu taksówkarza przez osobę niespełniającą wymogów ustawowych. Przedsiębiorcy decydowali się bowiem na swobodny dobór zatrudnianych osób, które świadczyły usługi w oparciu o licencje przedsiębiorcy.
Po wprowadzeniu zaproponowanych zmian legislacyjnych system ma zostać uszczelniony. Kompetencje służb kontrolnych i organów licencyjnych mają zostać rozszerzone w obszarze egzekwowania faktycznego spełniania warunków ustawowych przez taksówkarzy. Szczególnymi narzędziami prawnymi, które mają sprzyjać poprawie sytuacji, są postulowane sankcje oraz kary pieniężne. Zgodnie z przepisami, które obowiązywać będą po uchwaleniu nowelizacji, przedsiębiorca, który powierzy wykonanie przewozu osobie niespełniającej ustawowych wymagań będzie podlegał sankcji cofnięcia licencji w zakresie przewozu osób taksówką. Co więcej, ustanowione zostaną również kary pieniężne za wykonywanie transportu drogowego taksówką pojazdem niezgłoszonym do wypisu z licencji lub wykonywanie transportu drogowego taksówką bez wymaganych dokumentów. Podjęte kroki mają na celu ochronę pasażerów. W uzasadnieniu projektu ustawy można przeczytać, iż wykonywanie przewozu drogowego osób jest związane ze szczególnym zaufaniem publicznym i działalność gospodarcza w tym zakresie powinna być prowadzona w sposób przejrzysty.
Osobną grupą podmiotów, na które ustawodawca zwrócił uwagę są przedsiębiorcy świadczący usługi pośrednictwa w zamawianiu samochodów osobowych z kierowcą wyłącznie za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Ze względu na dynamiczny rozwój rynku, dotychczas te podmioty nie były objęte systemem licencjonowania. Z tego powodu pojawiło się silne lobby środowisk taksówkarskich, domagające się równego traktowania przedsiębiorców zawodowo zajmujących się drogowym przewozem osób. Podnoszono m.in. potrzebę ujednolicenia jakości świadczonych usług oraz poszanowania zasad uczciwej konkurencji. Ustawodawca przyznał rację przedmiotowej argumentacji. Nowelizacja zakłada bowiem objęcie systemem licencyjnym także pośredników w drogowym transporcie osób.
Wprowadzenie nowości w systemie licencjonowania działalności gospodarczej, polegającej na wykonywaniu transportu drogowego w zakresie przewozu osób, spowoduje zapewne reorganizację na krajowym rynku przedmiotowych usług. Podmioty obecnie nieobjęte obowiązkiem licencyjnym będą obowiązane do uczynienia mu zadość, aby móc legalnie kontynuować dotychczasową działalność.
Podkreślić należy, że obowiązujące dziś przepisy mają zachować moc do czasu wydania nowych regulacji wykonawczych, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej. Oznacza to, że nowe przepisy nie zaczną obowiązywać wcześniej niż w 2017 roku Warto jednak się do nich przygotować już dziś.
J. Barwaniec
P. Mikołajczyk