Od 1 sierpnia 2016 r. w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o VAT ustawą z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2016, poz. 1052) wprowadzono przepisy obligujące podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek izby celnej, co do zasady, w terminie 5 dni od dnia wprowadzania tych towarów do składu podatkowego, bądź w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.
Równocześnie podatnicy dokonujący WNT ww. paliw silnikowych są zobowiązani do złożenia do właściwego naczelnika urzędu celnego deklarację VAT-14 (deklaracja o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych).
Podatnicy wpłacając kwotę podatku należnego na rachunek organu celnego mogą następnie o ten wpłacony podatek pomniejszyć kwotę podatku należnego do wpłaty wynikającą z deklaracji podatkowej VAT-7.
Uwzględniając ww. zmianę przepisów, czy przewóz paliwa w baku samochodu przez granicę państwa członkowskiego UE stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a w konsekwencji czy podatnik przywożący takie paliwo do Polski jest zobowiązany do zapłaty podatku i złożenia deklaracji VAT-14 do urzędu celnego?
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 wyżej powołanej ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu ustawy o podatku VAT jest to nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz – art. 9 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten stosuje się pod warunkiem, że nabywcą i dokonującym dostawy towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku VAT, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, co wynika z art. 9 ust. 2 ww. ustawy.
Ponieważ jednak ustawa o VAT nie precyzuje, czy przewóz paliwa w baku samochodu możne być traktowany jako jego transport lub wysyłka w praktyce przyjmowane jest uproszczenie, zgodnie z którym paliwo zatankowane za granicą, nawet jeśli przekroczy w baku samochodu terytorium państwa członkowskiego gdzie pojazd został zatankowany, nie będzie stanowić WNT. Stanowisko takie potwierdzają również w interpretacjach indywidualnych organy podatkowe (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 grudnia 2012 r. nr ILPP4/443-390/12-4/ISN). Oznacza to, że niezależnie od sposobu udokumentowania takiej transakcji zakupione paliwo nie będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium kraju. W konsekwencji na podatniku przywożącym paliwo w baku samochodu nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku z tytułu WNT do organu celnego, jak i obowiązek złożenia deklaracji VAT-14.
Na marginesie należy również zauważyć, że w świetle art. 103 ust. 5a ustawy o VAT zapłata i deklarowanie do organów celnych VAT z tytułu WNT paliw silnikowych może mieć miejsce jedynie w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne. Oznacza to, że wewnątrzwspólnotowe nabycie paliw silnikowych, których wytwarzanie lub którymi obrót nie wymaga uzyskania koncesji nie jest obciążone obowiązkami związanymi z zapłatą i deklarowaniem podatku VAT do organów celnych.
Wojciech Zajączkowski