- VAT-7 (składają ją podatnicy VAT czynni rozliczający się miesięcznie),
- VAT-7K (składają ją podatnicy VAT czynni rozliczający się kwartalnie, będący małymi podatnikami),
- zabraknie VAT-7D, gdyż w świetle tego projektu od przyszłego roku zlikwidowane zostaną kwartalne rozliczenia dla dużych podatników,
- VAT-8 (składają ją podatnicy wymienieni w art. 15, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15 – zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, którzy zadeklarowali w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, że będą dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów),
- VAT-9M (składają ją podatnicy niemający obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K lub VAT-8, dokonujący importu usług lub nabycia towarów oraz usług, dla których są podatnikami),
- VAT-13 (składają ją przedstawiciele podatkowi, o których mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim działają w imieniu własnym na rzecz podatnika).
Równocześnie w projekcie proponuje się likwidację składania kwartalnych informacji podsumowujących VAT UE niezależnie od sposobu rozliczania się podatników – miesięcznie, czy kwartalnie, przy równoczesnym wprowadzeniu wymogu składania informacji podsumowujących wyłącznie w formie elektronicznej. Oczywistym jest, że również korekty tych informacji (VAT UEK) będą musiały być składane elektronicznie.
Ponadto proponuje się wprowadzenie obowiązku składania informacji podsumowujących w obrocie krajowym VAT-27 dla wszystkich podatników wyłącznie za okresy miesięczne, w których powstaje obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji, przy równoczesnym wymogu składania informacji podsumowujących w obrocie krajowym jedynie w formie elektronicznej.
Z projektu ustawy nie wynika natomiast, aby pozostałe deklaracje VAT-10, VAT-11 czy VAT-12 miały być obowiązkowo składane elektronicznie, również inne formularze i informacje dla celów VAT będą mogły być składane w formie papierowej.
Wprowadzenie wymogu składania wskazanych deklaracji oraz informacji podsumowujących wyłącznie w formie elektronicznej będzie część podmiotów obligować do nabycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Uwzględniając jednak, że dla celów Jednolitego Pliku Kontrolnego ewidencje zakupu i sprzedaży VAT należy przekazywać wyłącznie w formie elektronicznej nie będzie to wydatek bezcelowy.
Wojciech Zajączkowski